Seminaari järjestetään verkossa 13.9. klo 13 – 15:30.
Hankkeessa toteutettavaa koulutusohjelmaa varten kumppanimaissa (Irlanti, Kreikka, Italia, Saksa ja Suomi) toteutettiin selvitykset, joissa arvioitiin niin ammatillisten kuin korkeakoulujen johtamiskoulutusten sisältöjä EDI-teemojen näkökulmasta, verraten niitä myös kansainvälisiin viitekehyksiin (EntreComp, LifeComp ja DigComp). Seminaarissa kuulemme niin maakohtaisia tuloksia kuin yhteenvetoakin, tässä makupaloja Suomen tuloksista.
EDI-teemat johtamiskoulutuksissa
Suomessa keskeisimpiä esteitä EDI-teemojen kehittämiseen ja sisällyttämiseen organisaatioiden toimintaan ovat ajan ja menetelmien puute sekä työkulttuuri. Keskeisimpiä haasteita ovat
- sukupuolittuneet työmarkkinat ja sukupuolten väliset palkkaerot
- hoitotehtävien eriarvoinen jakautuminen (esim. vanhempainvapaat) sekä
- sukupuolten tasa-arvo yritysjohtamisessa.
Selvityksessä tunnistettuja hyviä käytäntöjä ovat mm. psykologisen turvallisuuden ja turvallisen tilan kokemusten edistäminen.
Työpajat EDI-kompetenssien sokeiden pisteiden löytämiseksi
Selvityksen laadullisessa osuudessa toteutimme neljä U-teoriaan pohjautuvaa työpajaa ”Blind spots – EDI-taitojen sokeat pisteet johtamisessa”.
Työpajoissa tutkimme EDI-teemoihin liittyviä sokeita pisteitä yhdessä osallistujien kanssa turvallisessa ympäristössä. Harjoitusten avulla keskusteluun nostettiin sokeiden pisteiden taustalla olevia johtamishaasteita ja -puutteita.
Tärkeimmät EDI-teemojen edistämiseen liittyvät löydökset olivat psykologisesti turvallisen tilan luominen ja yksilöiden kyky olla avoin, rohkea ja haavoittuva muiden edessä ja yhdessä heidän kanssaan.
Videohaastatteluissa kerättiin käytännön kokemuksia johtamishaasteista EDI-teemoihin liittyen
Toteutimme videohaastattelut viidelle organisaatioille, jotka ovat kohdanneet EDI-teemoihin liittyviä haasteita ja ovat myös ratkaisseet niitä. Haastatteluissa keskityttiin kunkin organisaation näkökulmasta keskeisiin EDI-teemoihin, kuten sukupuoleen tai palkkaan liittyvä tasa-arvo, tasa-arvoinen vanhemmuus tai monimuotoisuus organisaatiossa.
Haastattelut tallennettiin ja anonymisoidut tulokset analysoitiin laadullista analyysiä varten.
Lisäksi tallenteista editoitiin muutaman minuutin mittaiset koosteet, jotka on julkaistu EDIFY-EDU-hankkeen Youtube-kanavalla.
Keskeisiä tuloksia Suomesta
- Suomen tilanne arvioidaan hyväksi eri raporteissa, kuten Gender Equality Index, Global Gender Gap Report tai World Happiness Report, ja Suomi on vahvasti sitoutunut sukupuolten tasa-arvoon.
- Suomi on edistynyt EDI-teemojen edistämisessä työmarkkinoilla, mutta haasteita ja parannettavaa on edelleen.
- Naisten ja miesten väliset palkkaerot ovat pienentyneet hitaasti.
- Tasa-arvoista sukupuolijakaumaa suomalaisten osakeyhtiöiden hallituksissa ei ole edistetty lainsäädännön keinoin.
- Suurimpia haasteita ovat maahanmuuttajien integroiminen työmarkkinoille ja sen varmistaminen, että vammaisilla on tasa-arvoiset mahdollisuudet työllistyä.
- Tasa-arvon, monimuotoisuuden ja inkluusion edistäminen edellyttää hallituksen ja työnantajien yhteistyötä.
Tuloksia hyödynnetään johtamiskoulutusten kehittämisessä
EDIFY-EDU-hankkeen tavoitteena on kehittää johtamiskoulutuksiin liittyvää osaamisen arviointia, koulutustarjontaa, validointia ja osaamisen tunnustamista.
Selvitysten tuloksia hyödynnetään niin EDI-osaamisen tarpeiden havainnollistamisessa kuin koulutusten kehittämisessä. Lisäksi selvitysten tulosten avulla herätetään keskustelua kansallisista työmarkkinaolosuhteista EDI-teemojen osalta.
Skills for Equality, Diversity and Inclusion
An international online seminar September 13th, 13 – 15:30
Requirements for a fairer, more diverse and inclusive labour market
What competencies should management education develop regarding equality, diversity and inclusion? What is the current state in Europe and is there a gap?
To whom?
The seminar is open for all interested in equality, diversity and inclusion in business management and education and training.