TIEKE palvelumuotoiluvalmennuksessa ymmärrystä lisäämässä
Digikyvykkyys

TIEKE palvelumuotoiluvalmennuksessa ymmärrystä lisäämässä

Osaamisen kehittäjienkin on kehitettävä osaamistaan. TIEKE on panostanut kevään aikana kohderyhmäymmärryksen kartuttamiseen.

TIEKE on osallistunut keväällä 2021 Laurea-ammattikorkeakoulun työhyvinvointimuotoilu-valmennukseen, jossa yhdistyvät työhyvinvointi ja palvelumuotoilun menetelmät. Työsuojelurahasto rahoittaa valmennusta.

Palvelumuotoiluosaamista kehittämällä syntyy parempi ymmärrys asiakkaiden ja yhteistyökumppaneiden tarpeista. Tämä auttaa TIEKEä edistämään digiosaamisen kehittämistä ja digitaalisia prosesseja entistä tarkoituksenmukaisemmin.

Laurean valmennus on tarjonnut TIEKEläisille tärkeitä oivalluksia esimerkiksi palvelumuotoilun visuaalisista työkaluista persoonakorteista, kysymys- ja haastattelutekniikoista sekä fasilitoinnista.

Koh­de­ryh­mäym­mär­ryk­sellä huipputyötä

Tiekeläiset ovat työstäneet valmennuksen aikana konkreettista palvelua, digitaitojen osaamismerkistöä. Käytännönläheinen valmennus tukee TIEKEä soveltamaan palvelumuotoilua paitsi tuotteiden ja palveluiden kehittämisessä, myös sisäisessä yhteiskehittämisessä ja hanketoiminnassa.

TIEKEssä käytännön työ tapahtuu pääosin erilaisissa verkostoissa. Palvelumuotoilun osaamisesta on paljon hyötyä tehtävissä, joissa pyritään opastamaan muita ja saamaan aikaiseksi jotain uutta ja merkittävää.

Palvelumuotoilun arvo tulee erityisesti siitä, että sen avulla ymmärrämme paremmin eri toimijoiden tarpeita kentällä. Tämä ymmärrys auttaa meitä TIEKEssä rakentamaan palvelukokonaisuuksia, joilla käyttäjien tarpeisiin voidaan parhaiten vastata.

Palvelumuotoilun keinot sopivat erityisen hyvin juuri käynnissä olevaan Osuvat taidot -hankkeeseen, jossa kehitetään osaamismerkkejä digiosaamisen tunnustamiseksi. Hankkeessa toteutettava osaamismerkkikokonaisuus on helppo ottaa käyttöön, ja se palvelee monipuolisesti erilaisia kohderyhmiä, kuten ammatillisia oppilaitoksia, vapaan sivistystyön toimijoita, järjestöjä ja muita organisaatioita. Eteenpäin katsova palvelumuotoilun valmennus auttaa meitä tunnistamaan eri kohderyhmien osaamistarpeita tuoreella tavalla.

Eteenpäin katsova palvelumuotoilun valmennus auttaa meitä tunnistamaan eri kohderyhmien osaamistarpeita tuoreella tavalla.

Merja Sjöblom, digiosaamisen vaudittaja

Lue seuraavaksi

Digikyvykkyys
Kestävän digitalisaation koulutusmateriaalit nyt saatavilla aoe.fi-palvelussa
Digikyvykkyys

Kestävän digitalisaation koulutusmateriaalit nyt saatavilla aoe.fi-palvelussa

GreenICTComp-hanke koulutti ICT-opettajia kestävästä digitalisaatiosta, jotta he voivat sisällyttää aiheen osaksi opetustaan. Aiheen opettaminen on tärkeää, sillä ICT-sektorin energiankulutus kasvaa nopeammin kuin millään muulla alalla, vaikka alalla olisi valtava mahdollisuus ilmastonmuutoksen ehkäisemisessä ja sopeutumistoimissa. Aihetta ei tällä hetkellä käsitellä systemaattisesti eri koulutusasteilla Suomessa, ja tästä aiheutuvan osaajapulan vaikutukset ovat kauaskantoiset. Jotta koulutuksen sisältöjä ja oppeja voi hyödyntää jatkossakin, on sen materiaalit nyt lisätty Avointen oppimateriaalien kirjastoon kaikkien hyödynnettäväksi.

Suvi Alatalo
Digikyvykkyys
LOBRA-hanke rakentaa tulevaisuuden logistiikkaa
Digikyvykkyys

LOBRA-hanke rakentaa tulevaisuuden logistiikkaa

Suomen logistiikka-ala on murroksessa. Digitalisaatio, kestävän kehityksen vaatimukset ja kansainvälinen kilpailu edellyttävät uudenlaisia ratkaisuja. Näihin haasteisiin vastaa LOBRA-hanke. Hankkeessa tuotetaan kansainvälisen tason logistiikan laboratorioympäristö, jossa voidaan kehittää, testata ja pilotoida uusia kuljetusratkaisuja, kehitetään alan ammattilaisten digitaitoja sekä tuodaan uusia työkaluja alan yrityksille.

Nina From
Digitaalinen taloushallinto
Peppol-koulutuksen työpajan tuloksia
Digitaalinen taloushallinto

Peppol-koulutuksen työpajan tuloksia

TIEKE toteuttaa Peppol-koulutuksen ammattikorkeakoulun opettajille. Koulutuksen suunnitteluun liittyvä työpaja pidettiin kesäkuun alussa. Se oli suunnattu Peppol-asiantuntijoille. Työpajan tarkoituksena oli selvittää, mitä tulevassa Peppol-kouluttajakoulutuksessa pitäisi ottaa huomioon. Keskustelun runkona käytettiin aiemman pilottikoulutuksen työpajan rakennetta ja tuloksia.

Nina From