TIEKE palvelumuotoiluvalmennuksessa ymmärrystä lisäämässä
Uutta osaamista

TIEKE palvelumuotoiluvalmennuksessa ymmärrystä lisäämässä

Osaamisen kehittäjienkin on kehitettävä osaamistaan. TIEKE on panostanut kevään aikana kohderyhmäymmärryksen kartuttamiseen.

TIEKE on osallistunut keväällä 2021 Laurea-ammattikorkeakoulun työhyvinvointimuotoilu-valmennukseen, jossa yhdistyvät työhyvinvointi ja palvelumuotoilun menetelmät. Työsuojelurahasto rahoittaa valmennusta.

Palvelumuotoiluosaamista kehittämällä syntyy parempi ymmärrys asiakkaiden ja yhteistyökumppaneiden tarpeista. Tämä auttaa TIEKEä edistämään digiosaamisen kehittämistä ja digitaalisia prosesseja entistä tarkoituksenmukaisemmin.

Laurean valmennus on tarjonnut TIEKEläisille tärkeitä oivalluksia esimerkiksi palvelumuotoilun visuaalisista työkaluista persoonakorteista, kysymys- ja haastattelutekniikoista sekä fasilitoinnista.

Koh­de­ryh­mäym­mär­ryk­sellä huipputyötä

Tiekeläiset ovat työstäneet valmennuksen aikana konkreettista palvelua, digitaitojen osaamismerkistöä. Käytännönläheinen valmennus tukee TIEKEä soveltamaan palvelumuotoilua paitsi tuotteiden ja palveluiden kehittämisessä, myös sisäisessä yhteiskehittämisessä ja hanketoiminnassa.

TIEKEssä käytännön työ tapahtuu pääosin erilaisissa verkostoissa. Palvelumuotoilun osaamisesta on paljon hyötyä tehtävissä, joissa pyritään opastamaan muita ja saamaan aikaiseksi jotain uutta ja merkittävää.

Palvelumuotoilun arvo tulee erityisesti siitä, että sen avulla ymmärrämme paremmin eri toimijoiden tarpeita kentällä. Tämä ymmärrys auttaa meitä TIEKEssä rakentamaan palvelukokonaisuuksia, joilla käyttäjien tarpeisiin voidaan parhaiten vastata.

Palvelumuotoilun keinot sopivat erityisen hyvin juuri käynnissä olevaan Osuvat taidot -hankkeeseen, jossa kehitetään osaamismerkkejä digiosaamisen tunnustamiseksi. Hankkeessa toteutettava osaamismerkkikokonaisuus on helppo ottaa käyttöön, ja se palvelee monipuolisesti erilaisia kohderyhmiä, kuten ammatillisia oppilaitoksia, vapaan sivistystyön toimijoita, järjestöjä ja muita organisaatioita. Eteenpäin katsova palvelumuotoilun valmennus auttaa meitä tunnistamaan eri kohderyhmien osaamistarpeita tuoreella tavalla.

Eteenpäin katsova palvelumuotoilun valmennus auttaa meitä tunnistamaan eri kohderyhmien osaamistarpeita tuoreella tavalla.

Merja Sjöblom, digiosaamisen vaudittaja

Lue seuraavaksi

Digikyvykkyys
Havaintoja sisälogistiikan pk-yritysten digitalisaatiosta
Digikyvykkyys

Havaintoja sisälogistiikan pk-yritysten digitalisaatiosta

Sisälogistiikan digitalisoituessa tarvitaan pikaista osaamisen kehittämistä henkilöstölle, esihenkilöille ja johdolle. Digikyvykkyyden edistämisessä on tärkeä ensin selvittää nykyinen digiosaamisen taso. LogDigiS-hankkeessa yritysten digitaalisen osaamisen vahvuuksia ja kehittämiskohteita tunnistettiin digimaturiteettitestauksen ja yrityshaastatteluiden avulla. Tulosten perusteella sisälogistiikan parissa toimivien pk-yritysten suurimpia kehittämiskohteita digitalisaation saralla ovat toiminnanohjaus- ja varastonhallintajärjestelmien käytön osaaminen ja hyödyntäminen sekä sisäinen viestintä.

Jari Salo
Digikyvykkyys
Digitaidot ovat keskeinen kyvykkyys meille kaikille
Digikyvykkyys

Digitaidot ovat keskeinen kyvykkyys meille kaikille

Digitaitojen hallinta ja uusien taitojen oppiminen on keskeistä niin opinnoissa, työelämässä kuin vapaa-ajalla. Perustaitojen hallinta mahdollistaa osaamisen soveltamisen ja helpottaa myös uusien taitojen oppimista. Valtakunnallisen Digitaitomerkistön avulla todennetaan keskeiset digiperustaidot ja edetään portaittain aina mm. uusien teknologioiden tuomien mahdollisuuksien tunnistamiseen ja ongelmanratkaisutaitojen kehittymiseen. Digitaitomerkistön osaamismerkkejä onkin myönnetty yli 56.000 kappaletta!

Merja Sjöblom
Digitaalinen taloushallinto
Verkkolaskun tiekartta vuoteen 2030
Digitaalinen taloushallinto

Verkkolaskun tiekartta vuoteen 2030

Suomi tavoittelee täyttä siirtymää EU:n standardin mukaisiin verkkolaskuihin (ns. Eurooppa-normin laskuihin) vuoteen 2030 mennessä. Verkkolaskufoorumi on julkaissut tiekartan, joka linjaa keskeiset tavoitteet ja toimenpiteet siirtymän tukemiseksi. Tiekartta tarjoaa joustavan pohjan kehitystyölle, sillä tavoitteita ja toimenpiteitä voidaan mukauttaa digitaalisten palveluiden kehittyessä.

Timo Simell