Digitaitoja työikäisille maksutta –DiKATA-hanke tarjoaa digitaitoja laajalti
Uutta osaamista

Digitaitoja työikäisille maksutta –DiKATA-hanke tarjoaa digitaitoja laajalti

Digitaaliset perustaidot ovat nykyisin välttämättömiä kansalaistaitoja, jotka sujuvoittavat arkipäivää kauppalistan laatimisesta veroilmoituksen tekoon. Myös työelämässä edellytetään teknologian tuomien sovellusten hallintaa.

Digitaaliset perustaidot ovat nykyisin välttämättömiä kansalaistaitoja, jotka sujuvoittavat arkipäivää kauppalistan laatimisesta veroilmoituksen tekoon. Myös työelämässä edellytetään teknologian tuomien sovellusten hallintaa. Monet työikäiset kokevat, että heidän digitaitonsa kaipaavat päivitystä tai he haluavat oppia uusia taitoja työn ohessa ja omaan tahtiinsa.

Kuopiolaisen Snellman-kesäyliopiston toteuttama DiKATA-hanke vastaa tähän tarpeeseen. Hanke on laajuudeltaan, tarjonnaltaan ja toteutustavaltaan ainutlaatuinen Suomessa.

”Tähtäämme siihen, että digiosaamisesta tulee suomalaisten uusi kansalaistaito ja mahdollisimman monet löytävät DiKATA-koulutukset ja vinkkaavat kaverillekin.”, kertoo hankkeen koordinaattori Reetta Karjalainen.

DiKATAn koulutukset ovat ilmaisia ja niihin voi osallistua kuka tahansa. Osallistujat tarvitsevat oman tietokoneen, tabletin tai älypuhelimen sekä verkkoyhteyden. Opetushallitus rahoittaa hanketta ja koulutukset kattavat koko maan kesäyliopistojen verkoston levittämänä. Koulutustarjonta on monipuolinen sähköpostin ja wordin käytön alkeista ajankäytönhallintaan, lisättyyn todellisuuteen ja videoeditointiin. Syksyn 2019 koulutukset ovat suurimmaksi osin vuorovaikutteisia verkkoluentoja, jotka voi katsoa myös tallenteena.

Digitaitojen kokeminen puutteellisiksi voi aiheuttaa häpeää ja epävarmuutta esimerkiksi työpaikalla. Nyt jokainen voi lisätä omaa digiosaamistaan ilmaiseksi omaan tahtiinsa. DiKATAn koulutukset lähtevät tosi perustaidoista, kuten vaikka Gmail-tilin luomisesta ja Officen tehokäytöstä, mutta tarjolla on myös koulutusta bloggaamiseen, medialukutaitoon ja tietotulvan jäsentämiseen. Täydennämme koulutusvalikoimaamme palautteen perusteella.” Karjalainen kertoo.

Hankkeen aikana rakennetaan myös yhtenäinen digitaitokriteeristö, josta vastaa TIEKE. Digitaitokriteeristöstä muodostetaan yhtenäinen kehys, jonka avulla muutkin toimijat voivat kartoittaa digiosaamista ja rakentaa hyvin palvelevia koulutuksia tulevaisuudessa.

Digikoulutukset alkavat syyskuussa 2019 ja jatkuvat vuoden 2020 loppuun. Tavoitteena on kohentaa hankkeen toiminta-aikana jopa 30 000 suomalaisen digitaitoja.

Ilmoittautuminen DiKATA-koulutuksiin on käynnissa

Yhteystiedot ja haastattelupyynnöt:

hankekoordinaattori Reetta Karjalainen
reetta.karjalainen[at]snellmankesayliopisto.fi puh. 044 7462842

Snellman-kesäyliopisto, DiKATA-hanke

Lue seuraavaksi

Digikyvykkyys
Onnistunut tekoälyn käyttöönotto tehdään liiketoiminnan tarpeet ja työhyvinvointi edellä
Digikyvykkyys

Onnistunut tekoälyn käyttöönotto tehdään liiketoiminnan tarpeet ja työhyvinvointi edellä

Tekoälyn käyttöön kohdistuu suuria odotuksia. Useat organisaatiot ovat jo kokeilleet soveltaa generatiivista tekoälyä, mutta laajempi käyttöönotto ja liiketoimintaa merkittävästi uudistavat ratkaisut antavat vielä odottaa itseään. Jatkossa tarvitaan tuottavuustavoitteiden rinnalle kokonaisvaltaista näkökulmaa, jossa tekoälyn käyttöönottoa tuetaan ihmislähtöisesti ja työhyvinvointi huomioiden.

Viestintätoimisto Aivela
Digikyvykkyys
Logistiikka-alan LOBRA-hanke tukee pk-yritysten digitaalisia innovaatioita
Digikyvykkyys

Logistiikka-alan LOBRA-hanke tukee pk-yritysten digitaalisia innovaatioita

LOBRA-hanke on perustettu vahvistamaan logistiikka-alan digitalisaation kehittämistä. Ala on monimuotoinen ja yhteiskunnallisesti merkittävä, jolla on tavaroiden kuljetus- ja varastointitehtävien lisäksi materiaali-, raha- ja tietovirtojen hallinnan tehtäviä. Sen vaikutukset ulottuvat työllistämisestä tuottavuuden tehostamiseen, digitalisaation kehittämiseen sekä automatisaation etujen esilletuomiseen.

Nina From
Digikyvykkyys
Tekoälyn hyödyntäminen työssäni kasvuvalmentajana
Digikyvykkyys

Tekoälyn hyödyntäminen työssäni kasvuvalmentajana

Työssäni kasvuvalmentajana kohtaan jatkuvasti yrittäjiä, jotka ovat eri vaiheissa yrittäjäpolkuaan. Tekoälystä on tullut viimeisen vuoden aikana tärkeä osa myös minun työtäni, ja tässä kirjoituksessa jaankin esimerkin siitä, miten olen hyödyntänyt tekoälyä neuvontatyössäni. Kyseisessä tapauksessa tekoäly auttoi asiakasta liiketoiminnan kehittämisessä konkreettisesti ja matalalla aloituskynnyksellä.

John Holmberg