Syksyn 2022 webinaarit ja työpajat

Syksyn 2022 webinaarit ja työpajat

Verkkopohjainen Datasta kasvua -valmennus tarjoaa matkailu- ja ravintola-alan osallistujayrityksille mahdollisuuden uudistaa liiketoimintaansa reilun datatalouden periaatteiden mukaisesti.

Syksyllä 2022 matkailualan ja datatalouden asiatuntijat opastavat matkalla datapohjaiseen liiketoimintaan ja arvontuottoon. Tervetuloa mukaan näihin maksuttomiin, kaikille avoimiin asiantuntijawebinaareihin ja työpajoihin.

Jokainen webinaari sisältää asiantuntija-alustuksen ja aikaa kysymyksille ja keskustelulle. Lisäksi on mahdollisuus osallistua vielä päivän teemaan liittyvään työpajaan. Webinaareille työpajoineen on varattu yhteensä kaksi tuntia.

Datapohjainen liiketoimintamalli, 1.9.2022 klo 13 – 15

Webinaarissa keskitytään seuraaviin teemoihin

  • Dataliiketoiminnan perusteet – miten datalla tehdään reilusti rahaa
  • Datan valuaatio yrityksissä
  • Data ja ekosysteemit

Asiantuntijana webinaarissa on Reko Lehti | Taival

Työpajaosuudessa ideoimme datapohjaisia liiketoimintamalleja hyödyntämällä Data Service Cards -työkalua.

Webinaarin tallenne

Digitaalinen asiakaspolku ja asiakaskokemuksen johtaminen, 16.9.2022 klo 10 – 12

Webinaarissa keskitytään seuraaviin teemoihin

  • Asiakaskokemus ja digitaalinen asiakaskokemus
    • Asiakaskokemus, mistä se verkossa syntyy?
    • Ostajapersoonat, ostajien asettamat vaatimukset verkossa myytäville tuotteille ja palveluille
    • Asiakaskäyttäytymisen muutos tietoinen ostaja
  • Asiakaspolun asiakaskokemuksen johtaminen
    • Asiakaspolun vaiheet haaveilusta suositteluun
    • Asiakaspolun kuvaaminen ja kosketuspisteet

Asiantuntija webinaarissa on Kirsi Mikkola | Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy

Työpajaosuudessa työstämme asiakaspersoonaa ja -polkua.

Webinaarin tallenne

Työpaja: Datapohjainen liiketoimintamalli, 21.9.2022 klo 14 – 15

Työpajassa ideoimme datapohjaisia liiketoimintamalleja hyödyntämällä Know-Centerin kehittämää Data Service Cards -työkalua. 

Tavoitteena on:

  • tunnistaa hyötyjä, joita asiakkaalle voi tuottaa datapohjaisella liiketoiminnalla
  • pohtia datapalvelua sekä datalähteitä, joilla asiakkaalle voi tarjota suunniteltua hyötyä
  • kirkastaa keskeneräisiä ajatuksia ja edetä kohti toimivaa liiketoimintamallia keskustellen muiden osallistujien kanssa.

Työpajaa fasilitoivat TIEKEn Jussi-Pekka Parkkari ja Mikko Eloholma.

Datalähteet ja kokemuksia niiden käytöstä 29.9.2022 klo 13-15

Webinaarisarjan tässä osassa kerrotaan mistä dataa voi etsiä ja löytää se siitä miten sitä voi hyödyntää omassa liiketoiminnassaan.

  • Yrittäjän näkökulma datalähteisiin
  • Kuinka lähteä datan keräämiseen
  • Käytännön esimerkkejä

Asiantuntijana webinaarissa on Ilkka Lariola, Johku

Työpajaosuudessa keskitymme datalähdeteemaan ja valmennuksessa käytettäviin työkaluihin

Webinaarin tallenne

Tiedolla johtamisen ansaintalogiikka, 13.10.2022 klo 13-15

Webinaarisarjan tässä osassa kerrotaan tiedolla johtamisen ansaintalogiikasta sekä arvon ja kestävän liiketoiminnan luonnista.

  • Miksi tiedolla johtaminen?
  • Markkinoiden, tuotteen, asiakkaiden ja kanavien analysointi ja tunteminen
  • Ennakoinnin merkitys hinnoittelussa, hinnoittelumallit ja strategian mittaaminen

Asiantuntijana webinaarissa on Hanna Lak | HMMH Consulting Oy

Työpajaosuudessa keskitymme webinaarin teemojen työstämiseen.

Webinaarin tallenne

Tuotteistus ja digiloikka kannattavasti  27.10.2022 klo 13-15

Webinaarisarjan tässä osassa kerrotaan miten digitaalisia ja datapohjaisia tuotteita ja palveluita voi toteuttaa kannattavasti ja kilpailukykyisesti.

  • Digitaalisten matkailutuotteiden monet muodot
  • Asiakasymmärryksellä ja elämyksellisyydellä kohti kilpailukykyä
  • Pienin digiaskeliin suuriin, innovatiivisiin loikkiin

Asiantuntijana webinaarissa on Johanna Heinonen, BrainIT

Työpajaosuudessa keskitymme webinaarin teemojen työstämiseen.

Webinaarin tallenne

Ostettavuus ja viestintä 10.11.2022 klo 14-16

Webinaarisarjan tässä osassa kerrotaan miten digitaalisia ja datapohjaisia tuotteita ja palveluita voi toteuttaa kannattavasti ja kilpailukykyisesti.

  • Viestintä ja sen mittaus
  • Ostettavuuden varmistus
  • Rahoitusmahdollisuudet

Asiantuntijana webinaarissa on Kirsi Mikkola, Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy

Työpajaosuudessa keskitymme webinaarin teemojen työstämiseen.

 Webinaarin tallenne