Mitä digikolmiloikka teki ruokakulttuurillemme?
Ajankohtaista

Mitä digikolmiloikka teki ruokakulttuurillemme?

Olet mitä syöt, mutta mitä sinusta kertoo se, että tilaat ruokaostokset netistä? Kenties pyrit hillitsemään koronan leviämistä tai säästämään aikaa ja vaivaa. Ruokahuollossa #digikolmiloikka on näkynyt myös laajentuneena kotiinkuljetustarjontana: valikoimaan on tullut gourmet-illallisia, vappupiknikkejä ja paljon muuta.


Olet mitä syöt, mutta mitä sinusta kertoo se, että tilaat ruokaostokset netistä? Kenties pyrit hillitsemään koronan leviämistä tai säästämään aikaa ja vaivaa. Ruokahuollossa #digikolmiloikka on näkynyt tehokkaamman ajankäytön lisäksi myös laajentuneena kotiinkuljetustarjontana: valikoimaan on tullut gourmet-illallisia, vappupiknikkejä ja äitienpäiväbrunsseja.

Koronatilanteen myötä asetettu poikkeustila sulki ravintolat 4.4. Jo aiemmin tilanne oli ajanut monet asiakkaat kotiinkuljetusten ja noutoruuan äärelle. Etätöihin siirtyminen katkaisi työpaikkaruokaloiden asiakasvirrat ja tarjosi uutta asiakaskuntaa ravintoloille ja pitopalveluille. Moni siirtyi turvautumaan myös ruokaostosten osalta kotiinkuljetukseen. Kokosimme muutamia havaintoja alaan liittyvistä muutoksista.

  1. Ruuan verkkokauppa moninkertaistui

    Helsingin Sanomien artikkelin mukaan K-kaupoista tilataan nykyisin 50 000 kertaa viikossa, mikä on saman verran kuin koko helmikuun aikana. S-ryhmällä myynti on artikkelin mukaan tällä hetkellä 2–2,5-kertainen ruuan normaaliin verkkomyyntiin verrattuna. Haasteeksi ovat isommilla toimijoilla muodostuneet toimitusajat. Pullonkaulan ovat aiheuttaneet pula tilausten keräilijöistä sekä osittain myös keräiltyjen toimitusten välisäilytystilojen kapasiteetti. Tilaajapään haasteiden osalta verkko-ostosten pariin siirtymää on pyritty helpottamaan muun muassa puhelintilausmahdollisuudella.

  2. Uusia yhteistyömalleja ja palvelukonsepteja syntyi

    Asiakaskadon myötä tukalaan tilanteeseen joutuivat myös monet kivijalkaliikkeet. Helsingin Vanhan kauppahallin tuore juustokauppias Laura Salonen tarttui haasteeseen yhdistämällä voimat muutaman muun kauppiaan kanssa. Tuloksena syntyi Twitterissä Juustotaksinakin tunnettu palvelu, josta nimestään huolimatta voi tilata kotiin juuston lisäksi myös lihaa, kalaa ja suklaata.

  3. Askelia alustatalouteen?

    Pienempien toimijoiden on usein järkevää kumppanoitua esimerkiksi kuljetusten osalta muiden toimijoiden kanssa. Helsingin kaupungin innovaatioyhtiö Forum Virium Helsinki on rakentanut 6Aika: Citylogistiikan uudet ratkaisut -projektissa kuljetustenvälitysalustan, joka on integroitavissa verkkokauppoihin ja tilausalustoihin. Alustan kautta yritykset ilmoittavat kuljetustarpeesta kuljetuskumppaneille, kun tilaus saapuu heidän verkkokauppaansa. Ratkaisu on integroitu Holvi.com-verkkokauppoihin.

  4. Valmis vappubrunssi lämpimässä kodissa miellytti monia

    Tänä vuonna vappuna ei tarvinnut värjötellä ulkosalla viilentyneiden eväiden kera. Monet toimijat tarjosivat mahdollisuuden tilata vappubrunssin, -lounaan tai illallisen kotiin. Valikoimaa löytyi moneen makuun, kuten Helsingin kaupungin MyHelsinki-palvelun koosteesta käy ilmi. Sama ilmiöi jatkui äitienpäivänä. Veikkaamme, että tästä saattoi syntyä monelle uusi perinne myös tuleviin juhlapäiviin, joten toivottavasti tarjonta ei katoa poikkeustilan päättymisen myötä.

  5. Somekokeilta oppeja ja ruokailuseuraa livenä

    Sosiaalinen eristäytyminen on luonut kohtaamisen tarpeeseen melkoisen kirjon etäaktiviteettejä: kirjakerhot, neulontaporukat ja monet muut kokoontumiset näkevät nyt netissä. Samoin monet sosiaalisessa mediassa aktiiviset ruokateeman parissa toimivat ammatti- ja harrastelijakokit ovat järjestäneet yhteiskokkailuja ja -ruokailuja. Miten hauska tapa oppia uutta ruuanlaitoista sekä jakaa yhteinen ruokahetki!


Hyppää sinäkin mukaan havainnoimaan #digikolmiloikkaa: jaa viikon 21 aikana kokemuksesi #bisnes #digikolmiloikka’sta!

Mitä uusia bisneskonsepteja tai -malleja poikkeustila on synnyttänyt? Jaa kanssamme teemaan liittyvät omat havaintosi, kiinnostavimmat uutisotsikot tai parhaat meemit alla mainituilla hashtageilla. Pingaa @tiekery mukaan postaukseen tai kommentoi suoraan viikon teemaa koskevaan julkaisuumme Facebookissa tai LinkedInissä.

Lue seuraavaksi

Digikyvykkyys
Uusi verkkosivusto auttaa ymmärtämään tietosuojaa harrastuksissa
Digikyvykkyys

Uusi verkkosivusto auttaa ymmärtämään tietosuojaa harrastuksissa

Harrastustoiminnan tietosuojaan liittyvä ohjeistava materiaalipaketti on julkaistu tällä viikolla osoitteessa tietosuojaharrastuksissa.fi. Sivuston materiaaleja on kehitetty syksystä 2022 alkaen tietosuojavaltuutetun toimiston ja TIEKEn yhteisessä GDPR4CHLDRN-hankkeessa. Harrastustoimintaa järjestävät yhdistykset, harrastavat lapset ja nuoret, nuorten vanhemmat ja hankkeen ohjausryhmä ovat osallistuneet hankkeeseen antamalla arvokasta palautetta tuotettuihin materiaaleihin läpi koko kehitysprosessin ajan.

Mikko Eloholma
Digikyvykkyys
Monimuotoisuuden johtaminen vaatii tietoisuutta ja sitoutumista   
Digikyvykkyys

Monimuotoisuuden johtaminen vaatii tietoisuutta ja sitoutumista   

Johtajien monimuotoisuusosaaminen on avainasemassa inklusiivisten työyhteisöjen rakentamisessa. Muutoksen toteuttaminen vaatii monimuotoisuuden edistämistä tukevien koulutusten kehittämistä. Ilman johdon sitoutumista monimuotoisuuden tuomat edut jäävät saavuttamatta.

Viestintätoimisto Aivela
Digikyvykkyys
Monimuotoisuus edistää innovaatioita ja kilpailukykyä  
Digikyvykkyys

Monimuotoisuus edistää innovaatioita ja kilpailukykyä  

Monimuotoisuus on noussut keskeiseksi teemaksi työelämässä, ja ICT-ala voi toimia suunnannäyttäjänä muiden toimialojen monimuotoisuustyölle. Netlightin Talent Manager Julius Hurrin ja FIBS ry:n Yritysvastuuasiantuntija Greta Anderssonin mukaan monimuotoisuus edistää innovointia ja parantaa päätöksentekoa. Menestyäkseen monimuotoisuustyössä yritysten on sitouduttava pitkäjänteiseen prosessiin, jossa johdon tuki ja konkreettiset toimet ovat avainasemassa.

Viestintätoimisto Aivela