Mitä digikolmiloikka teki ruokakulttuurillemme?
Ajankohtaista

Mitä digikolmiloikka teki ruokakulttuurillemme?

Olet mitä syöt, mutta mitä sinusta kertoo se, että tilaat ruokaostokset netistä? Kenties pyrit hillitsemään koronan leviämistä tai säästämään aikaa ja vaivaa. Ruokahuollossa #digikolmiloikka on näkynyt myös laajentuneena kotiinkuljetustarjontana: valikoimaan on tullut gourmet-illallisia, vappupiknikkejä ja paljon muuta.


Olet mitä syöt, mutta mitä sinusta kertoo se, että tilaat ruokaostokset netistä? Kenties pyrit hillitsemään koronan leviämistä tai säästämään aikaa ja vaivaa. Ruokahuollossa #digikolmiloikka on näkynyt tehokkaamman ajankäytön lisäksi myös laajentuneena kotiinkuljetustarjontana: valikoimaan on tullut gourmet-illallisia, vappupiknikkejä ja äitienpäiväbrunsseja.

Koronatilanteen myötä asetettu poikkeustila sulki ravintolat 4.4. Jo aiemmin tilanne oli ajanut monet asiakkaat kotiinkuljetusten ja noutoruuan äärelle. Etätöihin siirtyminen katkaisi työpaikkaruokaloiden asiakasvirrat ja tarjosi uutta asiakaskuntaa ravintoloille ja pitopalveluille. Moni siirtyi turvautumaan myös ruokaostosten osalta kotiinkuljetukseen. Kokosimme muutamia havaintoja alaan liittyvistä muutoksista.

  1. Ruuan verkkokauppa moninkertaistui

    Helsingin Sanomien artikkelin mukaan K-kaupoista tilataan nykyisin 50 000 kertaa viikossa, mikä on saman verran kuin koko helmikuun aikana. S-ryhmällä myynti on artikkelin mukaan tällä hetkellä 2–2,5-kertainen ruuan normaaliin verkkomyyntiin verrattuna. Haasteeksi ovat isommilla toimijoilla muodostuneet toimitusajat. Pullonkaulan ovat aiheuttaneet pula tilausten keräilijöistä sekä osittain myös keräiltyjen toimitusten välisäilytystilojen kapasiteetti. Tilaajapään haasteiden osalta verkko-ostosten pariin siirtymää on pyritty helpottamaan muun muassa puhelintilausmahdollisuudella.

  2. Uusia yhteistyömalleja ja palvelukonsepteja syntyi

    Asiakaskadon myötä tukalaan tilanteeseen joutuivat myös monet kivijalkaliikkeet. Helsingin Vanhan kauppahallin tuore juustokauppias Laura Salonen tarttui haasteeseen yhdistämällä voimat muutaman muun kauppiaan kanssa. Tuloksena syntyi Twitterissä Juustotaksinakin tunnettu palvelu, josta nimestään huolimatta voi tilata kotiin juuston lisäksi myös lihaa, kalaa ja suklaata.

  3. Askelia alustatalouteen?

    Pienempien toimijoiden on usein järkevää kumppanoitua esimerkiksi kuljetusten osalta muiden toimijoiden kanssa. Helsingin kaupungin innovaatioyhtiö Forum Virium Helsinki on rakentanut 6Aika: Citylogistiikan uudet ratkaisut -projektissa kuljetustenvälitysalustan, joka on integroitavissa verkkokauppoihin ja tilausalustoihin. Alustan kautta yritykset ilmoittavat kuljetustarpeesta kuljetuskumppaneille, kun tilaus saapuu heidän verkkokauppaansa. Ratkaisu on integroitu Holvi.com-verkkokauppoihin.

  4. Valmis vappubrunssi lämpimässä kodissa miellytti monia

    Tänä vuonna vappuna ei tarvinnut värjötellä ulkosalla viilentyneiden eväiden kera. Monet toimijat tarjosivat mahdollisuuden tilata vappubrunssin, -lounaan tai illallisen kotiin. Valikoimaa löytyi moneen makuun, kuten Helsingin kaupungin MyHelsinki-palvelun koosteesta käy ilmi. Sama ilmiöi jatkui äitienpäivänä. Veikkaamme, että tästä saattoi syntyä monelle uusi perinne myös tuleviin juhlapäiviin, joten toivottavasti tarjonta ei katoa poikkeustilan päättymisen myötä.

  5. Somekokeilta oppeja ja ruokailuseuraa livenä

    Sosiaalinen eristäytyminen on luonut kohtaamisen tarpeeseen melkoisen kirjon etäaktiviteettejä: kirjakerhot, neulontaporukat ja monet muut kokoontumiset näkevät nyt netissä. Samoin monet sosiaalisessa mediassa aktiiviset ruokateeman parissa toimivat ammatti- ja harrastelijakokit ovat järjestäneet yhteiskokkailuja ja -ruokailuja. Miten hauska tapa oppia uutta ruuanlaitoista sekä jakaa yhteinen ruokahetki!


Hyppää sinäkin mukaan havainnoimaan #digikolmiloikkaa: jaa viikon 21 aikana kokemuksesi #bisnes #digikolmiloikka’sta!

Mitä uusia bisneskonsepteja tai -malleja poikkeustila on synnyttänyt? Jaa kanssamme teemaan liittyvät omat havaintosi, kiinnostavimmat uutisotsikot tai parhaat meemit alla mainituilla hashtageilla. Pingaa @tiekery mukaan postaukseen tai kommentoi suoraan viikon teemaa koskevaan julkaisuumme Facebookissa tai LinkedInissä.

Lue seuraavaksi

Digikyvykkyys
Havaintoja sisälogistiikan pk-yritysten digitalisaatiosta
Digikyvykkyys

Havaintoja sisälogistiikan pk-yritysten digitalisaatiosta

Sisälogistiikan digitalisoituessa tarvitaan pikaista osaamisen kehittämistä henkilöstölle, esihenkilöille ja johdolle. Digikyvykkyyden edistämisessä on tärkeä ensin selvittää nykyinen digiosaamisen taso. LogDigiS-hankkeessa yritysten digitaalisen osaamisen vahvuuksia ja kehittämiskohteita tunnistettiin digimaturiteettitestauksen ja yrityshaastatteluiden avulla. Tulosten perusteella sisälogistiikan parissa toimivien pk-yritysten suurimpia kehittämiskohteita digitalisaation saralla ovat toiminnanohjaus- ja varastonhallintajärjestelmien käytön osaaminen ja hyödyntäminen sekä sisäinen viestintä.

Jari Salo
Digikyvykkyys
Digitaidot ovat keskeinen kyvykkyys meille kaikille
Digikyvykkyys

Digitaidot ovat keskeinen kyvykkyys meille kaikille

Digitaitojen hallinta ja uusien taitojen oppiminen on keskeistä niin opinnoissa, työelämässä kuin vapaa-ajalla. Perustaitojen hallinta mahdollistaa osaamisen soveltamisen ja helpottaa myös uusien taitojen oppimista. Valtakunnallisen Digitaitomerkistön avulla todennetaan keskeiset digiperustaidot ja edetään portaittain aina mm. uusien teknologioiden tuomien mahdollisuuksien tunnistamiseen ja ongelmanratkaisutaitojen kehittymiseen. Digitaitomerkistön osaamismerkkejä onkin myönnetty yli 56.000 kappaletta!

Merja Sjöblom
Digitaalinen taloushallinto
Verkkolaskun tiekartta vuoteen 2030
Digitaalinen taloushallinto

Verkkolaskun tiekartta vuoteen 2030

Suomi tavoittelee täyttä siirtymää EU:n standardin mukaisiin verkkolaskuihin (ns. Eurooppa-normin laskuihin) vuoteen 2030 mennessä. Verkkolaskufoorumi on julkaissut tiekartan, joka linjaa keskeiset tavoitteet ja toimenpiteet siirtymän tukemiseksi. Tiekartta tarjoaa joustavan pohjan kehitystyölle, sillä tavoitteita ja toimenpiteitä voidaan mukauttaa digitaalisten palveluiden kehittyessä.

Timo Simell