Miten teillä tunnistetaan (digi)osaamista?
Digikyvykkyys

Miten teillä tunnistetaan (digi)osaamista?

TIEKE oli jälleen mukana ITK-konferenssissa, Suomen suurimmassa digitaalisen koulutuksen tapahtumassa Hämeenlinnan Aulangolla. ”Miten teillä tunnistetaan (digi)osaamista” oli yleisin kysymys, jonka kysyimme näyttelyosastollamme käyneiltä. Ilahduttavasti osaamismerkit nousivat isosti esiin osaamisen tunnistamisen menetelmänä.

ITK-konferenssin vuoden 2024 teemana oli ”Ei tekoja ilman älyä”, ja luonnollisesti tekoäly ja siihen liittyvät aiheet näkyivät niin konferenssin puheenvuoroissa kuin näyttelyosastollakin. Tekoälystä on moneksi ja käytännössä kaikki meistä hyödyntävät tekoälyä jo erilaissa palveluissa ihan tietämättäänkin. Mutta tekoälyn hyödyntäminen omassa toiminnassa – työssä tai opinnoissa – vaatikin jo huomattavasti enemmän. Taustalla on hyvä olla vähintään perusdigitaidot ja ymmärrystä mm. tietosuojasta ja -turvasta sekä etiikan näkökulmista.

Entä se osaamisen tunnistaminen?

TIEKEn puheenvuoroissa konferenssissa ja näyttelyosastolla toistui osaamisen tunnistamisen teema. Näyttelyosastolle olimme keränneet näkymää erityisesti niihin palveluihin ja hankkeisiin, joissa myönnämme digitaalisia osaamismerkkejä:

Lisäksi paljon keskustelua herätti GDPR4CHLDRN, joka ensimmäisellä lukukerralla sai monilta kielen solmuun. Kun selvisi, että kyseessä on lasten ja nuorten harrastustoimintaan liittyvän tietosuojaosaamisen kehittäminen, oli lähes kaikilla kokemusta, näkemystä ja kysymyksiä teemaan liittyen.

TIEKEläiset lauteilla useammilla teemoilla

Oli mahtavaa olla puhumassa konferenssissa eri teemoista – kaikki toki (digi)osaamisen liittyviä. Salit täyttyivät ja keskustelua riitti niin puheenvuorojen aikana kuin niiden jälkeenkin, aina illalliselle ja verkostoitumistapahtumiin asti.

Ammatillisia sisältöjä etänä erityisopiskelijoille – riittävät digipedagogiset taidot opettajille

Karoliina Oksanen Livestä ja Merja Sjöblom TIEKEstä kertoivat kansainvälisen Digi Teachers Working Online -hankkeen matkasta ”erkka-opettajien” digitaitojen kehittämiseen ja tunnistamiseen. Hankkeen tavoitteena on viedä vaativaa erityisopetusta etämuotoon.

Toteutimme DigComp ja DigCompEdu-viitekehysten sekä opettajille suunnatun kyselytutkimuksen pohjalta opetussuunnitelman, siihen pohjautuvaa verkko-opiskelumateriaalia, osaamisen arvioinnin mallin ja monikieliset digitaaliset osaamismerkit. Keskiössä on runsaasti käytännön esimerkkejä sisältävä työkalupakki digiteachers.eu-sivustolla.

Tutustu hankkeen työkalupakkiin.

Lasten ja nuorten tietosuoja harrastustoiminnassa – Opit, työkalut ja innovaatiot

Tietosuojavaltuutetun toimiston ja TIEKEN yhteishankkeessa, GDPR4CHLDRN – Tietosuoja haltuun harrastustoiminnassa, kehitetään opastavia materiaaleja lapsille, vanhemmille ja harrastustoimijoille. TIEKEn Mikko Eloholma esitteli puheenvuorossaan oppeja ja havaintoja, joita on tehty tietosuojaan liittyvien materiaalien kehittämisen ja pilotoinnin aikana. Materiaalit julkaistaan kesällä. Hanketta rahoittaa EU:n CERV-rahoitusohjelma.

Lue lisää hankkeesta

Tietosuoja lasten harrastustoiminnassa
Digitaitomerkistön logo

Digitaitomerkistö – valmis, valtakunnallinen malli digiosaamisen tunnistamiseen

TIEKEn Merja Sjöblom kertoi miten digitaalisia osaamismerkkejä voi hyödyntää digitaitojen tunnistamisessa ja arvioinnissa. Lisäksi puheenvuorossa avattiin mitä merkkien hyödyntäminen edellyttää oppilaitokselta ja arvioijalta sekä miten opiskelijat tai vaikkapa henkilöstö voi kerätä ja hallinnoida osaamistietoaan omassa osaamismerkkipassissaan.

Lisätiedot

TIEKEn verkkosivuilta löydät lisätietoa ITK:ssa esillä olleista ja monista muista TIEKEn hankkeista ja palveluista.

Lue seuraavaksi

Vastuullisuus
Kestävä kehitys tulevaisuuden ICT-ratkaisujen keskiössä 
Vastuullisuus

Kestävä kehitys tulevaisuuden ICT-ratkaisujen keskiössä 

Kaikkien, myös ICT-alan, on osallistuttava kestävyyshaasteiden ratkomiseen. Tällä hetkellä ei kuitenkaan ole yhteisymmärrystä siitä, mitä ICT-alan ympäristövaikutuksia mitataan ja miten. Myös kuluttajilla on tärkeä rooli kestävyyshaasteiden ratkomisessa, mutta tietoa esimerkiksi laitteiden tai liittymien ympäristökestävyydestä ei ole tarpeeksi saatavilla ostopäätöksen tueksi.

Marja Matinmikko-Blue
Ajankohtaista
TIEKE tuo suomalaista asiantuntemusta Euroopan digiosaamisen kentälle
Ajankohtaista

TIEKE tuo suomalaista asiantuntemusta Euroopan digiosaamisen kentälle

TIEKEllä on pitkä historia osaamisen kehittämisen ja tunnistamisen parissa. Toimiminen kansainvälisillä foorumeilla on tuonut arvokasta kokemusta siitä, miten yhteinen sävel löytyy, vaikka eri maiden toimintatavat eroavat toisistaan. Yhteistyö on avainasemassa, kun tavoitteena on kehittää osaamista Euroopan laajuisesti ja edistää esimerkiksi mikrokredentiaalien käyttöönottoa.

Viestintätoimisto Aivela
Digikyvykkyys
Oppimismyönteisyydellä ja digitaalisilla osaamismerkeillä työhyvinvointia ja kilpailukykyä
Digikyvykkyys

Oppimismyönteisyydellä ja digitaalisilla osaamismerkeillä työhyvinvointia ja kilpailukykyä

Nykyisessä nopeasti muuttuvassa työelämässä organisaatioiden menestys riippuu yhä enemmän siitä, miten ne tunnistavat ja kehittävät henkilöstönsä osaamista. Suomessa on perinteisesti painotettu tutkintotodistuksia, mutta osaamista kertyy yhä enemmän työelämässä ja vapaa-ajalla myös epävirallisemmilla tavoilla. Digitaaliset osaamismerkit ovat keskeinen väline osaamisen tunnistamisessa ja kehittämisessä.

Viestintätoimisto Aivela