Miten teillä tunnistetaan (digi)osaamista?
Digikyvykkyys

Miten teillä tunnistetaan (digi)osaamista?

TIEKE oli jälleen mukana ITK-konferenssissa, Suomen suurimmassa digitaalisen koulutuksen tapahtumassa Hämeenlinnan Aulangolla. ”Miten teillä tunnistetaan (digi)osaamista” oli yleisin kysymys, jonka kysyimme näyttelyosastollamme käyneiltä. Ilahduttavasti osaamismerkit nousivat isosti esiin osaamisen tunnistamisen menetelmänä.

ITK-konferenssin vuoden 2024 teemana oli ”Ei tekoja ilman älyä”, ja luonnollisesti tekoäly ja siihen liittyvät aiheet näkyivät niin konferenssin puheenvuoroissa kuin näyttelyosastollakin. Tekoälystä on moneksi ja käytännössä kaikki meistä hyödyntävät tekoälyä jo erilaissa palveluissa ihan tietämättäänkin. Mutta tekoälyn hyödyntäminen omassa toiminnassa – työssä tai opinnoissa – vaatikin jo huomattavasti enemmän. Taustalla on hyvä olla vähintään perusdigitaidot ja ymmärrystä mm. tietosuojasta ja -turvasta sekä etiikan näkökulmista.

Entä se osaamisen tunnistaminen?

TIEKEn puheenvuoroissa konferenssissa ja näyttelyosastolla toistui osaamisen tunnistamisen teema. Näyttelyosastolle olimme keränneet näkymää erityisesti niihin palveluihin ja hankkeisiin, joissa myönnämme digitaalisia osaamismerkkejä:

Lisäksi paljon keskustelua herätti GDPR4CHLDRN, joka ensimmäisellä lukukerralla sai monilta kielen solmuun. Kun selvisi, että kyseessä on lasten ja nuorten harrastustoimintaan liittyvän tietosuojaosaamisen kehittäminen, oli lähes kaikilla kokemusta, näkemystä ja kysymyksiä teemaan liittyen.

TIEKEläiset lauteilla useammilla teemoilla

Oli mahtavaa olla puhumassa konferenssissa eri teemoista – kaikki toki (digi)osaamisen liittyviä. Salit täyttyivät ja keskustelua riitti niin puheenvuorojen aikana kuin niiden jälkeenkin, aina illalliselle ja verkostoitumistapahtumiin asti.

Ammatillisia sisältöjä etänä erityisopiskelijoille – riittävät digipedagogiset taidot opettajille

Karoliina Oksanen Livestä ja Merja Sjöblom TIEKEstä kertoivat kansainvälisen Digi Teachers Working Online -hankkeen matkasta ”erkka-opettajien” digitaitojen kehittämiseen ja tunnistamiseen. Hankkeen tavoitteena on viedä vaativaa erityisopetusta etämuotoon.

Toteutimme DigComp ja DigCompEdu-viitekehysten sekä opettajille suunnatun kyselytutkimuksen pohjalta opetussuunnitelman, siihen pohjautuvaa verkko-opiskelumateriaalia, osaamisen arvioinnin mallin ja monikieliset digitaaliset osaamismerkit. Keskiössä on runsaasti käytännön esimerkkejä sisältävä työkalupakki digiteachers.eu-sivustolla.

Tutustu hankkeen työkalupakkiin.

Lasten ja nuorten tietosuoja harrastustoiminnassa – Opit, työkalut ja innovaatiot

Tietosuojavaltuutetun toimiston ja TIEKEN yhteishankkeessa, GDPR4CHLDRN – Tietosuoja haltuun harrastustoiminnassa, kehitetään opastavia materiaaleja lapsille, vanhemmille ja harrastustoimijoille. TIEKEn Mikko Eloholma esitteli puheenvuorossaan oppeja ja havaintoja, joita on tehty tietosuojaan liittyvien materiaalien kehittämisen ja pilotoinnin aikana. Materiaalit julkaistaan kesällä. Hanketta rahoittaa EU:n CERV-rahoitusohjelma.

Lue lisää hankkeesta

Tietosuoja lasten harrastustoiminnassa
Digitaitomerkistön logo

Digitaitomerkistö – valmis, valtakunnallinen malli digiosaamisen tunnistamiseen

TIEKEn Merja Sjöblom kertoi miten digitaalisia osaamismerkkejä voi hyödyntää digitaitojen tunnistamisessa ja arvioinnissa. Lisäksi puheenvuorossa avattiin mitä merkkien hyödyntäminen edellyttää oppilaitokselta ja arvioijalta sekä miten opiskelijat tai vaikkapa henkilöstö voi kerätä ja hallinnoida osaamistietoaan omassa osaamismerkkipassissaan.

Lisätiedot

TIEKEn verkkosivuilta löydät lisätietoa ITK:ssa esillä olleista ja monista muista TIEKEn hankkeista ja palveluista.

Lue seuraavaksi

Datatalous
Energiansäästöä datalla – yhteistyöllä kohti energiatehokkaampaa kiinteistönhallintaa työhyvinvointi huomioiden
Datatalous

Energiansäästöä datalla – yhteistyöllä kohti energiatehokkaampaa kiinteistönhallintaa työhyvinvointi huomioiden

Rakennettu ympäristö kuluttaa merkittävän osan energiasta ja tuottaa suuren osan päästöistä. Energiansäästöä datalla -hanke tarttuu tähän haasteeseen yhdistämällä isännöintipalvelujen, kiinteistöhallinnan, huoltopalveluiden ja teknologiaosaajien voimat. Tavoitteena on kehittää datan hyödyntämistä energiatehokkuuden parantamiseksi siten, että samalla edistetään alan ammattilaisten työhyvinvointia.

Nina From
Digitaalinen taloushallinto
Peppol-kouluttajakoulutus käynnistyi – Uutta osaamista digitaaliseen taloushallintoon
Digitaalinen taloushallinto

Peppol-kouluttajakoulutus käynnistyi – Uutta osaamista digitaaliseen taloushallintoon

Syyskuussa käynnistynyt Peppol-kouluttajakoulutus tuo Suomeen uudenlaista osaamista digitaalisen taloushallinnon saralle. Koulutus toteutetaan TIEKEn ja Jyväskylän ammattikorkeakoulun yhteistyönä, osana Datatalouden Uudet Mahdollisuudet (DUM) -hanketta. TIEKE vastaa koulutuspakettien tuottamisesta ja kouluttajien kouluttamisesta, loppuvuonna Jamk alkaa kouluttamaan keskisuomalaisia yrityksiä datan hyödyntämisessä liiketoiminnassa, jolle Peppol-sanomat luovat hyvää pohjaa.

Nina From
Datatalous
Datalla Energiansäästöä -hanke mukana Taloasema-päivillä Hämeenlinnassa
Datatalous

Datalla Energiansäästöä -hanke mukana Taloasema-päivillä Hämeenlinnassa

Datalla Energiansäästöä -hanke tuo uutta näkökulmaa isännöinti- ja kiinteistö-palvelualalle hyödyntämällä vertailudataa energiatehokkuuden parantamiseksi. Hankkeen tavoitteena on auttaa isännöitsijöitä ja taloyhtiöitä tunnistamaan säästömahdollisuudet, perustelemaan energiatehokkuustoimet osakkaille ja muuttamaan ne konkreettisiksi euroiksi. Taloasema-päivillä Hämeenlinnassa hankekumppanit esittelivät käytännön ratkaisuja ja innosti alan toimijoita mukaan kehitystyöhön.

Teemu Lehtinen, KIRAHub (KIRA-InnoHub ry)