ITK-konferenssin vuoden 2024 teemana oli ”Ei tekoja ilman älyä”, ja luonnollisesti tekoäly ja siihen liittyvät aiheet näkyivät niin konferenssin puheenvuoroissa kuin näyttelyosastollakin. Tekoälystä on moneksi ja käytännössä kaikki meistä hyödyntävät tekoälyä jo erilaissa palveluissa ihan tietämättäänkin. Mutta tekoälyn hyödyntäminen omassa toiminnassa – työssä tai opinnoissa – vaatikin jo huomattavasti enemmän. Taustalla on hyvä olla vähintään perusdigitaidot ja ymmärrystä mm. tietosuojasta ja -turvasta sekä etiikan näkökulmista.
Entä se osaamisen tunnistaminen?
TIEKEn puheenvuoroissa konferenssissa ja näyttelyosastolla toistui osaamisen tunnistamisen teema. Näyttelyosastolle olimme keränneet näkymää erityisesti niihin palveluihin ja hankkeisiin, joissa myönnämme digitaalisia osaamismerkkejä:
- Valtakunnallinen digitaitojen osaamismerkistö
- DigiTeachers working online eli erityistä tukea tarvitsevien oppijoiden kanssa työskentelevien opettajien ja ohjaajien digitaitojen kehittäminen
- Kiertotalouden osaamismerkistö, jonka pilotit ovat juuri alkamassa
- GreenICTComp eli opettajien koulutus kestävyysteemoihin liittyen – elokuussa alkavaan ICT ja ilmasto -osioon on ilmoittautuminen käynnissä
- EDIFY-EDU eli tasapuolisuus, monimuotoisuus ja osallistaminen johtamisessa ja johtamisopinnoissa
Lisäksi paljon keskustelua herätti GDPR4CHLDRN, joka ensimmäisellä lukukerralla sai monilta kielen solmuun. Kun selvisi, että kyseessä on lasten ja nuorten harrastustoimintaan liittyvän tietosuojaosaamisen kehittäminen, oli lähes kaikilla kokemusta, näkemystä ja kysymyksiä teemaan liittyen.
TIEKEläiset lauteilla useammilla teemoilla
Oli mahtavaa olla puhumassa konferenssissa eri teemoista – kaikki toki (digi)osaamisen liittyviä. Salit täyttyivät ja keskustelua riitti niin puheenvuorojen aikana kuin niiden jälkeenkin, aina illalliselle ja verkostoitumistapahtumiin asti.
Ammatillisia sisältöjä etänä erityisopiskelijoille – riittävät digipedagogiset taidot opettajille
Karoliina Oksanen Livestä ja Merja Sjöblom TIEKEstä kertoivat kansainvälisen Digi Teachers Working Online -hankkeen matkasta ”erkka-opettajien” digitaitojen kehittämiseen ja tunnistamiseen. Hankkeen tavoitteena on viedä vaativaa erityisopetusta etämuotoon.
Toteutimme DigComp ja DigCompEdu-viitekehysten sekä opettajille suunnatun kyselytutkimuksen pohjalta opetussuunnitelman, siihen pohjautuvaa verkko-opiskelumateriaalia, osaamisen arvioinnin mallin ja monikieliset digitaaliset osaamismerkit. Keskiössä on runsaasti käytännön esimerkkejä sisältävä työkalupakki digiteachers.eu-sivustolla.
Tutustu hankkeen työkalupakkiin.
Lasten ja nuorten tietosuoja harrastustoiminnassa – Opit, työkalut ja innovaatiot
Tietosuojavaltuutetun toimiston ja TIEKEN yhteishankkeessa, GDPR4CHLDRN – Tietosuoja haltuun harrastustoiminnassa, kehitetään opastavia materiaaleja lapsille, vanhemmille ja harrastustoimijoille. TIEKEn Mikko Eloholma esitteli puheenvuorossaan oppeja ja havaintoja, joita on tehty tietosuojaan liittyvien materiaalien kehittämisen ja pilotoinnin aikana. Materiaalit julkaistaan kesällä. Hanketta rahoittaa EU:n CERV-rahoitusohjelma.
Lue lisää hankkeesta
Digitaitomerkistö – valmis, valtakunnallinen malli digiosaamisen tunnistamiseen
TIEKEn Merja Sjöblom kertoi miten digitaalisia osaamismerkkejä voi hyödyntää digitaitojen tunnistamisessa ja arvioinnissa. Lisäksi puheenvuorossa avattiin mitä merkkien hyödyntäminen edellyttää oppilaitokselta ja arvioijalta sekä miten opiskelijat tai vaikkapa henkilöstö voi kerätä ja hallinnoida osaamistietoaan omassa osaamismerkkipassissaan.
Tutustu Digitaitomerkistöön
Lisätiedot
TIEKEn verkkosivuilta löydät lisätietoa ITK:ssa esillä olleista ja monista muista TIEKEn hankkeista ja palveluista.