Miten teillä tunnistetaan (digi)osaamista?
Digikyvykkyys

Miten teillä tunnistetaan (digi)osaamista?

TIEKE oli jälleen mukana ITK-konferenssissa, Suomen suurimmassa digitaalisen koulutuksen tapahtumassa Hämeenlinnan Aulangolla. ”Miten teillä tunnistetaan (digi)osaamista” oli yleisin kysymys, jonka kysyimme näyttelyosastollamme käyneiltä. Ilahduttavasti osaamismerkit nousivat isosti esiin osaamisen tunnistamisen menetelmänä.

ITK-konferenssin vuoden 2024 teemana oli ”Ei tekoja ilman älyä”, ja luonnollisesti tekoäly ja siihen liittyvät aiheet näkyivät niin konferenssin puheenvuoroissa kuin näyttelyosastollakin. Tekoälystä on moneksi ja käytännössä kaikki meistä hyödyntävät tekoälyä jo erilaissa palveluissa ihan tietämättäänkin. Mutta tekoälyn hyödyntäminen omassa toiminnassa – työssä tai opinnoissa – vaatikin jo huomattavasti enemmän. Taustalla on hyvä olla vähintään perusdigitaidot ja ymmärrystä mm. tietosuojasta ja -turvasta sekä etiikan näkökulmista.

Entä se osaamisen tunnistaminen?

TIEKEn puheenvuoroissa konferenssissa ja näyttelyosastolla toistui osaamisen tunnistamisen teema. Näyttelyosastolle olimme keränneet näkymää erityisesti niihin palveluihin ja hankkeisiin, joissa myönnämme digitaalisia osaamismerkkejä:

Lisäksi paljon keskustelua herätti GDPR4CHLDRN, joka ensimmäisellä lukukerralla sai monilta kielen solmuun. Kun selvisi, että kyseessä on lasten ja nuorten harrastustoimintaan liittyvän tietosuojaosaamisen kehittäminen, oli lähes kaikilla kokemusta, näkemystä ja kysymyksiä teemaan liittyen.

TIEKEläiset lauteilla useammilla teemoilla

Oli mahtavaa olla puhumassa konferenssissa eri teemoista – kaikki toki (digi)osaamisen liittyviä. Salit täyttyivät ja keskustelua riitti niin puheenvuorojen aikana kuin niiden jälkeenkin, aina illalliselle ja verkostoitumistapahtumiin asti.

Ammatillisia sisältöjä etänä erityisopiskelijoille – riittävät digipedagogiset taidot opettajille

Karoliina Oksanen Livestä ja Merja Sjöblom TIEKEstä kertoivat kansainvälisen Digi Teachers Working Online -hankkeen matkasta ”erkka-opettajien” digitaitojen kehittämiseen ja tunnistamiseen. Hankkeen tavoitteena on viedä vaativaa erityisopetusta etämuotoon.

Toteutimme DigComp ja DigCompEdu-viitekehysten sekä opettajille suunnatun kyselytutkimuksen pohjalta opetussuunnitelman, siihen pohjautuvaa verkko-opiskelumateriaalia, osaamisen arvioinnin mallin ja monikieliset digitaaliset osaamismerkit. Keskiössä on runsaasti käytännön esimerkkejä sisältävä työkalupakki digiteachers.eu-sivustolla.

Tutustu hankkeen työkalupakkiin.

Lasten ja nuorten tietosuoja harrastustoiminnassa – Opit, työkalut ja innovaatiot

Tietosuojavaltuutetun toimiston ja TIEKEN yhteishankkeessa, GDPR4CHLDRN – Tietosuoja haltuun harrastustoiminnassa, kehitetään opastavia materiaaleja lapsille, vanhemmille ja harrastustoimijoille. TIEKEn Mikko Eloholma esitteli puheenvuorossaan oppeja ja havaintoja, joita on tehty tietosuojaan liittyvien materiaalien kehittämisen ja pilotoinnin aikana. Materiaalit julkaistaan kesällä. Hanketta rahoittaa EU:n CERV-rahoitusohjelma.

Lue lisää hankkeesta

Tietosuoja lasten harrastustoiminnassa
Digitaitomerkistön logo

Digitaitomerkistö – valmis, valtakunnallinen malli digiosaamisen tunnistamiseen

TIEKEn Merja Sjöblom kertoi miten digitaalisia osaamismerkkejä voi hyödyntää digitaitojen tunnistamisessa ja arvioinnissa. Lisäksi puheenvuorossa avattiin mitä merkkien hyödyntäminen edellyttää oppilaitokselta ja arvioijalta sekä miten opiskelijat tai vaikkapa henkilöstö voi kerätä ja hallinnoida osaamistietoaan omassa osaamismerkkipassissaan.

Lisätiedot

TIEKEn verkkosivuilta löydät lisätietoa ITK:ssa esillä olleista ja monista muista TIEKEn hankkeista ja palveluista.

Lue seuraavaksi

Digikyvykkyys
Logistiikka-alan LOBRA-hanke tukee pk-yritysten digitaalisia innovaatioita
Digikyvykkyys

Logistiikka-alan LOBRA-hanke tukee pk-yritysten digitaalisia innovaatioita

LOBRA-hanke on perustettu vahvistamaan logistiikka-alan digitalisaation kehittämistä. Ala on monimuotoinen ja yhteiskunnallisesti merkittävä, jolla on tavaroiden kuljetus- ja varastointitehtävien lisäksi materiaali-, raha- ja tietovirtojen hallinnan tehtäviä. Sen vaikutukset ulottuvat työllistämisestä tuottavuuden tehostamiseen, digitalisaation kehittämiseen sekä automatisaation etujen esilletuomiseen.

Nina From
Digikyvykkyys
Tekoälyn hyödyntäminen työssäni kasvuvalmentajana
Digikyvykkyys

Tekoälyn hyödyntäminen työssäni kasvuvalmentajana

Työssäni kasvuvalmentajana kohtaan jatkuvasti yrittäjiä, jotka ovat eri vaiheissa yrittäjäpolkuaan. Tekoälystä on tullut viimeisen vuoden aikana tärkeä osa myös minun työtäni, ja tässä kirjoituksessa jaankin esimerkin siitä, miten olen hyödyntänyt tekoälyä neuvontatyössäni. Kyseisessä tapauksessa tekoäly auttoi asiakasta liiketoiminnan kehittämisessä konkreettisesti ja matalalla aloituskynnyksellä.

John Holmberg
Digitaalinen taloushallinto
Tekoäly avaa uusia mahdollisuuksia tilitoimistoille – hyödynnä maksuton koulutus!
Digitaalinen taloushallinto

Tekoäly avaa uusia mahdollisuuksia tilitoimistoille – hyödynnä maksuton koulutus!

Tekoäly ei ole vain suuryritysten asia, vaan se tuo uusia mahdollisuuksia myös pienemmille tilitoimistoille. Kun tekoälyä osataan soveltaa oikeisiin kohteisiin, se säästää aikaa, tehostaa työskentelyä ja voi jopa avata täysin uusia palveluita asiakkaille. Mutta mistä kannattaa aloittaa? Miten tekoälyä voi hyödyntää käytännössä? Näihin kysymyksiin tarjoaa vastauksia TIEKEn maksuton koulutus tilitoimistoille.

Timo Simell