Elinikäisen oppimisen rakenteet maailmalla
Uutta osaamista

Elinikäisen oppimisen rakenteet maailmalla

Kansainvälisessä selvityksessä etsittiin taloudellisia kannustimia ja käytännön menetelmiä työikäisen väestön jatkuvan oppimisen mahdollistamiseksi.

OPETUS- JA KULTTUURIMINISTERIÖN jatkuvan oppimisen työryhmä halusi tietää, minkälaisia elinikäisen oppimisen rakenteita on toteutettu Ruotsissa, Tanskassa, Saksassa, Hollannissa, Irlannissa, Britanniassa, Singaporessa, Uudessa-Seelannissa ja Etelä-Koreassa.

”Mielenkiintoisia toteutuksia löytyi, ja muutamat voisivat soveltua myös Suomeen”, kertoo A Study on Structures to support Continuous Learning – International Benchlearning -katsauksesta vastaava konsulttiyhtiö Owal Groupin senioripartneri Olli Oosi.

ENSIMMÄISEKSI OOSI MAINITSEE jatkuvan oppimisen strategisen tahtotilan. Sellainen puuttuu Oosin mukaan Suomesta. Meillä hankkeita ja työryhmiä aloitetaan ja lopetetaan vaalikausittain, sen sijaan että jokin pysyvä, toimeenpanomandaatilla valtuutettu elin toteuttaisi jatkuvan oppimisen politiikkaa pitkällä tähtäimellä.

”Esimerkiksi Singaporessa Skills Future on usean hallinnonalan aloite, jonka lakisääteinen tehtävä on kehittää ratkaisuja jatkuvan oppimisen mahdollistamiseksi”, Oosi toteaa.

”Kompetenssiministeriön perustaminen on yksi selvityksessämme mainituista suosituksista. Niin kauan kun meiltä puuttuu selkeä vastuutaho, riskinä on uudistusten jääminen aikomukseksi.”

KÄYTÄNNÖN LINJAUKSISTA KIIREELLISIMPÄNÄ Oosi mainitsee rahoituspohjan laajentamisen. ”Kuten viime vuoden lopulla julkistetusta Sitran katsauksesta elinikäisen oppimisen rahavirtoihin selviää, tällä hetkellä valtio maksaa täydennyskoulutuslaskusta suurimman osan. Muualla maailmassa yleiset yhteisrahoitusmallit voisivat toimia meilläkin”, Oosi toteaa.

Oppia voisi ottaa vaikkapa Tanskan julkisella rahalla toteutetusta digitaalisesta alustasta, johon sekä yksityiset täydennyskouluttajat että korkeakoulut tuottavat sisältöä. Britanniassa on saatu hyviä kokemuksia valtion osittain tukemista yritysten henkilöstökoulutuksista.

Laajapohjainen ratkaisu olisi myös esimerkiksi yritysten, kansalaisjärjestöjen ja oppilaitosten konsortioperiaatteella verkkoon tuottama kaikille avoin, ilmainen koulutustarjotin; kansallinen versio globaalista Massive Open Online Courses (mooc.org) -oppimisympäristöstä, jossa voi osallistua muun muassa data-analytiikan maisteriohjelmaan.

ENTÄ MINKÄLAISIA  KOKEMUKSIA MAAILMALLA on saatu henkilökohtaisesta oppimistilistä tai -setelistä? Oosin mukaan pisimmällä ollaan Singaporessa, Koreassa, Ranskassa ja Kanadassa. Hollannissa järjestelmää käynnistellään.

”Henkilökohtainen määräraha näyttää osuvan juuri sinne, jossa on eniten haasteita eli erilaisten osaamispolkujen ulkopuolelle syrjäytyneisiin ihmisiin. Samalla koulutustarjonta on monipuolistunut, kun palvelutuottajiksi on hakeutunut muitakin kuin jo vakiintuneita koulutuksen järjestäjiä”, Oosi kertoo.

Hyötyjen lisäksi Oosi puhuu haasteista. Esimerkiksi Britanniassa rahat loppuivat kesken ensimmäisenä vuotena, kun ennakoitua paljon suurempi joukko äkkäsi uuden mahdollisuuden.

Järjestelmään ei saa jäädä porsaanreikiä, joista pelkkää rahastamista tavoittelevat heppoiset koulutuksentarjoajat pääsevät apajille.

”Henkilökohtaiseen oppimistiliin tai -seteliin perustuva jatkuva oppimisjärjestelmä on istutettava osaksi sosiaaliturvaa ja verotusta niin, ettei lopputuloksena ole eri suuntiin vetäviä kannustimia pursuava viidakko”, Oosi painottaa.

Lue seuraavaksi

Datatalous
Energiansäästöä datalla – yhteistyöllä kohti energiatehokkaampaa kiinteistönhallintaa työhyvinvointi huomioiden
Datatalous

Energiansäästöä datalla – yhteistyöllä kohti energiatehokkaampaa kiinteistönhallintaa työhyvinvointi huomioiden

Rakennettu ympäristö kuluttaa merkittävän osan energiasta ja tuottaa suuren osan päästöistä. Energiansäästöä datalla -hanke tarttuu tähän haasteeseen yhdistämällä isännöintipalvelujen, kiinteistöhallinnan, huoltopalveluiden ja teknologiaosaajien voimat. Tavoitteena on kehittää datan hyödyntämistä energiatehokkuuden parantamiseksi siten, että samalla edistetään alan ammattilaisten työhyvinvointia.

Nina From
Digitaalinen taloushallinto
Peppol-kouluttajakoulutus käynnistyi – Uutta osaamista digitaaliseen taloushallintoon
Digitaalinen taloushallinto

Peppol-kouluttajakoulutus käynnistyi – Uutta osaamista digitaaliseen taloushallintoon

Syyskuussa käynnistynyt Peppol-kouluttajakoulutus tuo Suomeen uudenlaista osaamista digitaalisen taloushallinnon saralle. Koulutus toteutetaan TIEKEn ja Jyväskylän ammattikorkeakoulun yhteistyönä, osana Datatalouden Uudet Mahdollisuudet (DUM) -hanketta. TIEKE vastaa koulutuspakettien tuottamisesta ja kouluttajien kouluttamisesta, loppuvuonna Jamk alkaa kouluttamaan keskisuomalaisia yrityksiä datan hyödyntämisessä liiketoiminnassa, jolle Peppol-sanomat luovat hyvää pohjaa.

Nina From
Datatalous
Datalla Energiansäästöä -hanke mukana Taloasema-päivillä Hämeenlinnassa
Datatalous

Datalla Energiansäästöä -hanke mukana Taloasema-päivillä Hämeenlinnassa

Datalla Energiansäästöä -hanke tuo uutta näkökulmaa isännöinti- ja kiinteistö-palvelualalle hyödyntämällä vertailudataa energiatehokkuuden parantamiseksi. Hankkeen tavoitteena on auttaa isännöitsijöitä ja taloyhtiöitä tunnistamaan säästömahdollisuudet, perustelemaan energiatehokkuustoimet osakkaille ja muuttamaan ne konkreettisiksi euroiksi. Taloasema-päivillä Hämeenlinnassa hankekumppanit esittelivät käytännön ratkaisuja ja innosti alan toimijoita mukaan kehitystyöhön.

Teemu Lehtinen, KIRAHub (KIRA-InnoHub ry)