Paljon muutakin kuin koulutuskuvausten päivittämistä
Osaamisperusteisuuteen siirtyminen vaatii paljon työtä. Siirtymä ei ole vain koulutuskuvauksien päivittämistä, vaan se edellyttää suunnittelua, strategisia muutoksia sekä ajatusmallien ja toimintatapojen kehittämistä. Oppija- ja osaamislähtöisyys, opintopisteiden käyttöönotto, osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen, arviointi, ePerusteet, Koski-tietovaranto, digitaaliset osaamismerkit – mm. kaikkiin näihin tulee perehtyä ja miettiä, miten ne soveltuvat oman oppilaitoksen toimintaan ja eri oppiaineisiin.
Lisäksi henkilökunta (oppilaitosjohto, hallinto, suunnittelijat, vakituiset ja tuntiopettajat) tulee perehdyttää ja kouluttaa muutokseen. Vapaan sivistystyön osalta on myös selvä, että esimerkiksi arviointi ei ole keskeistä kaikilla kursseilla tai kaikissa koulutuksissa. Silti koulutuskuvaukset voidaan toteuttaa osaamisperusteisesti, joka on usein osallistujallekin selkeä tapa nähdä, mitä kurssilla tai koulutuksessa opitaan.
Paljon kysymyksiä
Muutoksessa nousee paljon ihan konkreettisia kysymyksiä: Millä resursseilla muutos tehdään? Miten henkilökunta ja tuntiopettajat perehdytetään muutokseen? Miten ja milloin muutos näkyy opiskelijoille? Miten osaamisen tunnistamisessa huomioidaan aiemmin hankittu osaaminen? Miten eri järjestelmät otetaan haltuun ja miten tieto liikkuu niiden välillä?
Näihin ja moniin muihin kysymyksiin saa vastauksia erilaisten koulutusten avulla. Järjestelmiin liittyviä koulutuksia tarjoaa mm. Opetushallitus, ja laajempia koulutuksia mm. TIEKE verkostoineen. Jokaisella vapaan sivistystyön oppilaitosmuodolla (kansalaisopistot, kansanopistot, kesäyliopistot, opintokeskukset, urheiluopistot) on myös omat erityistarpeet ja -tavoitteet, jotka muutoksessa tulee huomioida. Kunkin oppilaitosmuodon keskusjärjestöt ovat muutoksessa isona apuna.
Tule, tehdään osaamisperusteisuudesta totta!
Tässä koulutuksessa kehitetään kokonaisvaltaisesti vapaan sivistystyön oppilaitosten toimintaa kohti osaamisperusteista toimintatapaa huomioiden niin oppilaitosjohto, hallinto kuin opetushenkilöstö (vakituiset ja tuntiopettajat). Koulutuksessa edetään oppilaitoskärki edellä ja mukaan pääsee enintään 20 vapaan sivistystyön oppilaitosta – joista kustakin mukaan toivotaan vähintään kaksi osallistujaa.
Oulun ammattikorkeakoulun, TIEKEn ja vapaan sivistystyön keskusjärjestöjen asiantuntijat ovat osallistuvien oppilaitosten tukena koko koulutuksen ajan. Tuki konkretisoituu koulutuksen kolmannessa osiossa, jossa asiantuntijamme jalkautuvat oppilaitoksiin sparraamaan osallistujia kehitystyössä.
Yhteistyössä TIEKE ja vapaa sivistystyö
TIEKE on tehnyt pitkään yhteistyötä vapaan sivistystyön keskusjärjestöjen ja oppilaitosten kanssa. Viime vuosien merkittäviä hankkeita ovat olleet seuraavat:
- Digitalisaatio vapaassa sivistystyössä -hanke, jossa kehitettiin vapaan sivistystyön oppilaitosten toimintamalleja digitalisaatiota hyödyntäen sekä jaettiin ja kasvatettiin digitaalista osaamista. Hanke toteutettiin vuosina 2018 – 2021. Lisätiedot hankesivuilta>>
- Osaamisperusteisuus vapaassa sivistystyössä -koulutushankkeessa vapaan sivistystyön henkilöstöä ja tuntiopettajia perehdytettiin koulutusten ja kurssien osaamisperusteiseen sanoittamiseen, oppimistavoitteiden selkeään määrittämiseen, opiskelijan työmäärän ilmaisemiseen opintopistein sekä digitaalisten osaamismerkkien käyttöön osaamisen tunnistamisessa ja tunnustamisessa. Hanke toteutettiin vuosina 2020 – 2021. Lisätiedot hankesivuilta>>
- Osaamisperusteisuus ja osaamisen arviointi -hankkeessa vapaan sivistystyön oppilaitosten henkilöstöä ja tuntiopettajia valmennetaan osaamisperusteisuuteen siten, että heillä on asiantuntijatason tiedot ja taidot suunnitella ja toteuttaa osaamisperusteisia koulutuksia sekä arvioida osaamista. Hanke käynnistyi vuonna 2021 ja jatkuu vuoden 2022 loppuun. Lisätiedot hankesivuilta>>
- Tule, tehdään osaamisperusteisuudesta totta -hanke toteutetaan vuosien 2022 ja 2023 aikana. Lisätiedot hankesivuilta>>