Kirjoittajat Harri Tumanoff ja Jari Salojuuri auttavat yrityksiä datastrategiahaasteissa Avaus Marketing Innovations Oy:n konsultteina.

Joko sinun firmallasi on datastrategia?
Uutta osaamista

Joko sinun firmallasi on datastrategia?

Yrityksen kyvyllä hyödyntää dataa ja analytiikkaa on vahva yhteys liikevaihtoon ja tulokseen. Monien ennusteiden mukaan tekoäly ohjaa jo lähitulevaisuudessa liiketoiminnan ydinprosesseja. Ethän aio pudota kelkasta?

Jo nyt maailman arvokkaimmat yritykset perustavat menestymisensä datan systemaattiseen hyödyntämiseen. Tutkimusten mukaan onnistuneet datahankkeet kannustavat edelläkävijäyrityksiä investoimaan yhä lisää analytiikkaan.

Mutta miten data saadaan käytännössä valjastettua systemaattisesti palvelemaan yrityksen tarpeita?

Tämä edellyttää yrityksen datastrategian luomista.

Ensimmäinen askel:
linkitä datastrategia liiketoimintastrategiaan

Datastrategia johdetaan yrityksen liiketoimintatavoitteista. Parhaassa tapauksessa kokenut data- ja analytiikka-asiantuntija auttaa yritysjohtoa tunnistamaan kokonaisvaltaisesti datan luomia kasvumahdollisuuksia liiketoiminnalle, priorisoimaan hankkeita keskenään ja rakentamaan tiekarttoja datahankkeiden läpiviemiseksi.

Toinen askel:
varmista datakyvykkyys

Datakyvykkyys lähtee ydinosaajien rekrytoinnista ja heidän kyvystään päästä käsiksi erilaisiin liiketoiminnan kautta kertyviin datoihin. Mitä enemmän yritys kykenee hyödyntämään yrityksen omissa järjestelmissä olevaa dataa, sitä todennäköisemmin se kykenee luomaan siitä itselleen kilpailuetua, koska oma data on vain yrityksen itsensä käytettävissä, ja data on kerätty nimenomaan yrityksen omista asiakkaista ja tuotteista.

Kolmas askel:
kerää tehokkaasti

Datan tehokas kerääminen edellyttää ymmärrystä siitä, mitä ja miten dataa tulisi kerätä sekä mitä teknologioita kannattaa hyödyntää. Lisäksi eri siiloihin kerättyä dataa tulee kyetä yhdistämään ja datan keruusta tulee tehdä mahdollisimman automaattista ja virheetöntä.

Neljäs askel:
etene määrätietoisesti

Jos esimerkiksi liiketoiminnan suurimpana haasteena on ymmärtää, keitä asiakkaat ovat, tai minkälaisia palveluita tai tuotteita he yritykseltä odottavat, datankeruun painopiste on eri suunnassa, kuin jos tavoitteena on esimerkiksi ymmärtää, ketkä ovat yrityksen keskeisimpiä kilpailijoita, ja kuinka kilpailijoiden tekevät toimenpiteet vaikuttavat asiakkaiden käyttäytymiseen.

Viides askel:
valitse oikeat työkalut

Datan prosessoinnin menetelmät ja teknologiat riippuvat erityisesti kerättävän datan määrästä ja esimerkiksi odotuksista lopputuotosten reaaliaikaisuudelle. Vaatimukset analyysimenetelmille ja -teknologioille ovat hyvinkin erilaiset reaaliaikaisten ja vaativia analytiikkamenetelmiä hyödyntävien tuotesuositusten tuottamiseksi kuin vaikkapa uusasiakashankinnan sääntöpohjainen pisteytysmenetelmä parhaiden potentiaalisten uusien asiakkaiden tunnistamiseksi.

Kirjoittaja

Lue seuraavaksi

Digitaalinen taloushallinto
Verkkolaskun tiekartta vuoteen 2030
Digitaalinen taloushallinto

Verkkolaskun tiekartta vuoteen 2030

Suomi tavoittelee täyttä siirtymää EU:n standardin mukaisiin verkkolaskuihin (ns. Eurooppa-normin laskuihin) vuoteen 2030 mennessä. Verkkolaskufoorumi on julkaissut tiekartan, joka linjaa keskeiset tavoitteet ja toimenpiteet siirtymän tukemiseksi. Tiekartta tarjoaa joustavan pohjan kehitystyölle, sillä tavoitteita ja toimenpiteitä voidaan mukauttaa digitaalisten palveluiden kehittyessä.

Timo Simell
Datatalous
Uusi tutkimus korostaa Suomen datatalouden kasvumahdollisuuksia ja kansainvälisen yhteistyön tärkeyttä
Datatalous

Uusi tutkimus korostaa Suomen datatalouden kasvumahdollisuuksia ja kansainvälisen yhteistyön tärkeyttä

Valtioneuvoston selvitys- ja tutkimustoiminnan tuore tutkimusraportti tarkastelee datatalouden koon, taloudellisen merkityksen ja vaikuttavuuden mittaamisen mahdollisuuksia sekä haasteita Suomessa. Kokeellisten laskelmien mukaan datainvestointien arvo Suomessa on ollut vajaa kaksi prosenttia bruttokansantuotteesta. Datatalouden kokonaisindeksissä Suomi sijoittuu hankkeessa luodun Databarometrin mukaan muiden eurooppalaisten maiden tasolle, mutta innovaatioiden osalta jäämme verrokeistamme jälkeen. Suomen datatalouden tarkempi arviointi edellyttää panostuksia mittausmenetelmien ja tiedonkeruun kehittämiseen sekä kansanvälistä yhteistyötä.

Digikyvykkyys
TIEKE hakee myynnin ammattilaista kasvattamaan tuotteidensa ja palveluidensa myyntiä
Digikyvykkyys

TIEKE hakee myynnin ammattilaista kasvattamaan tuotteidensa ja palveluidensa myyntiä

TIEKE Tietoyhteiskunnan kehittämiskeskus ry on vaikuttaja, verkottaja ja vauhdittaja digikyvykkyyden, datatalouden, digitaalisen taloushallinnon ja vaikuttavuuden saralla. Haemme nyt myynnin ammattilaista työskentelemään palveluidemme ja tuotteidemme myynnin parissa.