Digiyritysneuvonta-hanke tuottaa yritysneuvojien tarpeisiin lukuisia työkaluja, oppaita ja muita tuotoksia, joiden avulla yritysneuvojat voivat palvella yrityksiä heidän digitalisoitumisessa ja samalla myös hyödyntää digitaalisuutta omissa toimissaan.
Työkalupakki on vielä kehitysvaiheessa. Sisältöä saattaa siis tulla lisää, se saattaa muuttua tai sitä voi poistua varoittamatta. Otamme hankkeen piirissä myös toiveita ja huomoita vastaan. Palautetta voi antaa hankkeen Neuvontatiimi-Teams-ympäristössä tai osoitteeseen jussi-pekka.parkkari@tieke.fi .
Lähtötasokartoitukset
-
Digimaturiteettitesti
Robocoastin toimesta suoritettava lähtötasotesti yrityksen digimaturiteetista.
Ohje DTA-oikeuksien saamisesta ja kirjautumiseen järjestelmään tulee tälle sivulle myöhemmin.
Palvelumuotoilu / Fasilitointi / Vuoropuhelu
-
Palvelumuotoilu ja Canvas-työkalut
Palvelumuotoilu on hankkeessamme pitkälti fasilitointiin keskittyviä työkaluja ja toimintamalleja.
Palvelumuotoilun työkalupakissa on paljon visuaalisia työkaluja, jotka pääsevät oikeuksiinsa vuorovaikutteisessa toiminnassa. Perinteisesti näitä on tehty paperilla, tai post-it -lappujen avulla, mutta etätapaamismaailmassa digitaaliset ratkaisut ovat käteviä.
Hankkeen työkalupakissa canvakset ovat lähtökohtaisesti powerpoint-muotoisina. Näiden yhteiskäyttö asiakkaiden kanssa saattaa onnistua powerpointissa, mutta on myös mahdollista käyttää muita palveluita.
Canvas-työkaluja on lukuisia ja niitä saa myös esim. Teamsiin lisäosina. Suosittuja ratkaisuja ovat esim.
Molemmissa on paljon valmiita pohjia ideoinnille ja projektinsuunnittelulle. Myös omia pohjia voi rakentaa esimerkiksi hankkeen työkalupakin mallien pohjalta.
-
Asiakaspersoona ja asiakaspolku
Asiakaspersoonan luominen auttaa sinua ymmärtämään
- kuka on sinun ensisijainen asiakkaasi
- kuka palveluasi käyttää ja minkälaiset motivaatiot heitä ajaa
näin pystyt priorisoimaan ja kohdentamaan paremmin palveluasi
Asiakaspolku visualisoi asiakkaan matkan
–Asiakaspolku on työkalu, jonka avulla visualisoidaan asiakkaan matka kokonaisvaltaisesti palvelun harkitsemisesta sen käytön läpi aina palvelun jälkeiseen tilaan. Siinä otetaan huomioon niin suoritettavat tehtävät kuin tuntemukset, joita matkan varrella koetaan. Asiakaspersoonaa ja asiakaspolkuja voidaan hyödyntää kohderyhmien tarpeiden tunnistamiseen sekä yritysneuvojien toimesta että yritysten itsensä toimesta.
- Voit harjoitella asiakaspolkujen tekemistä miettimällä palveluita, joita itse käytät
- Dokumentoi kosketuspisteitä ylös ja visualisoi polku
-
Arvolupaus
Arvolupauskanvas yhdistää asiakaspersoonan ja kipupisteiden ratkaisut.
Arvolupaus itsessään on tiiviisti ilmaistu ”hissipuhe” siitä, mitä hyötyä tuotteesi tai palvelusi antaa asiakkaalle. Arvolupauksia voi olla erilaisia eri kohderyhmille. Tarjoamme pohjan, jonka täydentämällä saat luotua tiiviin arvolupauksen. Voit käyttää sitä sellaisenaan tai jatkokehittää sitä paremman kuuloiseksi.
-
Ratkaisun ideointi asiakasongelmaan
Erilaisia ideointimenetelmiä, joiden tavoitteena on tuottaa mahdollisimman paljon ratkaisuideoita asiakasongelmaan. Näitä voi käyttää sekä yrityksen kanssa toimimisen suunnitteluun että yrityksen omassa käytössä heidän asiakasongelmien ratkaisuun. Osa malleista toimii itsenäisessä käytössä ja osa vaatii useamman osallistujan.
Menetelmät:
- x-3-3
- Lotuskukka
- Aivoriihi
- Tuplatiimi
Ratkaisun ideointi ohje (pdf)
Datamuotoilun työkalut
-
Mitä on datamuotoilu?
Mitä tarkoitetaan datamuotoilulla? Entä mitä on datatalouden tarvitsema data?
-
Datalähde
Hyödynnettävän datan tunnistamiseksi kannattaa erottaa sekä omat että muualta saatavien datojen lähteet. Näissä voi olla huomattavia eroja sen suhteen kuinka helposti datan saa käyttöön.
-
Datapalvelukortit
Know-centerin kehittämät datapalvelukortit, joilla voi ideoida datapohjaisen liiketoimintamallin rakennuspalikoita. Tätä voi tehdä itsenäisesti, mutta parhaat tulokset saa yhdessä työskentelemällä.
Datapalvelukorteissa on myös selitteet monille teknisille ja liiketoiminnallisille käsitteille.
https://dataservicecards.at (avautuu uuteen ikkunaan)
Prosessi
Lähde liikkeelle asiakkaan tarpeista ja mieti miten kykenet tuottamaan asiakkaalle hyötyä
4. Asiakashyöty Aloita asiakkaan saamista hyödyistä (tarpeet) tarkastelemalla asiakkaiden tarpeita ja lisäarvoa, jonka haluat tarjota asiakkaillesi. Yritä vastata kysymykseen: Mitä lisäarvoa ja mitä etuja datapohjaisen palvelun tulisi tuottaa asiakkaillesi? Mieti vaikkapa parempaa laatua tai asiakastyytyväisyyttä, alempia kustannuksia, tai laajempaa asiakaskuntaa jne.
3. Datatuote Sen jälkeen täytä pohjaa kohti vasenta laitaa ja ajattele tapoja, joilla datapohjainen palvelu saataisiin asiakkaidesi saataville. Tämä voisi olla esimerkiksi raportti, dashboard-tyyppinen koontinäyttö tai tietojen siirtäminen API: n kautta asiakkaalle.
2. Analytiikka Sen jälkeen yritä selvittää, mitä analyysimenetelmää voit käyttää saadaksesi datasta hyötyä. Jos haluat ennustaa jotain, voit käyttää regressioanalyysiä. Jos haluat tutkia ja lajitella tietoja, klusterianalyysi voisi auttaa. Analytiikka-sarakkeen täyttämiseen tarvitset ehkä tilastotieteen tai analytiikan asiantuntijoiden tukea.
1. Datan lähteet Siirry aivan vasemmalle ja tarkista ensin , mitä sisäistä tietolähteitä tarvitset odotetun datapohjaisen palvelun luomiseen.. Ajattele yrityksen sisäisiä tietolähteitä, tietoja kumppaneiltasi, datamarkkinoilta, tai ehkä voisit käyttää julkishallinnon tai tutkimuslaitosten tarjoamia avoimia tietoja. Data Source Canvas voi auttaa sinua tässä osassa
5. Taloudelliset vaikutukset Lopuksi tarkista taloudelliset vaikutukset käymällä läpi odotetut tulot (esim. tilaus- tai lisenssimaksu, käyttömaksu jne.) ja kustannukset (kehitys, ylläpito, ylläpito jne.). Kirjoita ideasi kenttään ”Taloudelliset vaikutukset”.Vaihtoehtoinen kulku (1,2,3,4,5)
Lähde liikkeelle datalähteistä ja kulje oikealle aina taloudellisiin vaikutuksiin asti. Jos aluksi lähdet ideoimaan datalähteistä käsin mahdollisia palveluita, voi niitä tulla paljon. Näistä on hyvä valita realistisesti toteutettavissa olevat osat tuotteelle tai palvelulle, joka ei tee kaikkea kuviteltavissa olevaa. Palaa sitten takaisin tätä tuotetta vaativiin datalähteisiin päin.
-
Mitä on datatalous? (tulossa)
Mitä on datatalous? Miten datapohjaiset liiketoimintamallit eroavat perinteisistä malleista? Miksi yrityksiä kannattaa kannustaa datan hyödyntämiseen ja uusiin liiketoimintamalleihin?
Ekosysteemit ja verkostot
-
Mitä ekosysteemit ovat?
Ekosysteemit (pdf)
Dataverkostot (pdf)
- Motivaatiotekijöiden kartoitus ekosysteemin osallistujille
-
Roolit ekosysteemin toimijoille (tulossa)
Innovaatioekosysteemipohja
Dataverkostopohja
Avoimmuus ja uudet jäsenet
-
Ekosysteemin arviointi (tulossa)
Kumppanien näkökulma
-
Ekosysteemin liiketoimintamalli (tulossa)
-
EDIH-katalogi
Eurooppalaiset digitaaliset innovaatiohubit (European Digital Innovation Hubs, EDIH) eli digitaali-innovointikeskittymät ovat osa EU:n uutta Digitaalinen Eurooppa -ohjelmaa. Ne toimivat digi-investointeja sekä erityisesti pk-yritysten digitalisaatiota vauhdittavina palvelukeskuksina.
Suomessa toimii neljä EDIH:iä ja hankkeessamme on mukana näistä Robocoast.
Euroopan laajuisesti EDIH:ejä on toistasataa. Suomalaisilla yrityksillä on reitti kaikkiin eurooppalaisiin EDIH:eihin ensisijaisesti omien hubiemme kautta.
Koko Suomen EDIH:ien palvelukatalogi (PowerBI-raportti)
Liiketoimintamallinnus
-
Business model canvas
Business model canvakselle keräät liiketoimintaidean osa-alueet. Tämän avulla voit tarkastella liiketoimintamallin elinkelpoisuutta.
Liiketoimintamalli (powerpoint)
-
Liiketoimintakyvykkyyskartta
Liiketoimintakyvykkyyksien hahmottamista. Missä yritys on hyvä, mitä aluetta tulee parantaa, missä kannattaa käyttää ulkopuolista apua?
2 Liiketoimintakyvykkyyskartta (powerpoint)
-
Markkina-analyysi
missä markkinat makaavat? onko sinulle tilaa?
Markkina-analyysi ohje (powerpoint)
-
Arvomittari
Arvomittari auttaa laskemaan liiketoimintaidean kannattavuutta ja mahdollistaa erilaisten hinnoittelumallien vaikutusten arviointia.
Työkalu on excel-muodossa.
-
Toimintaympäristöanalyysi
Liiketoimintamallin tulee menestyä myös reaalimaailmassa, jossa siihen vaikuttavat monet ulkoiset, itsestä riippumattomat tekijät:
- Toimintaympäristö: kilpailijat ja kumppanit
- Avaintrendit: mihin suuntaan maailma on menossa?; teknologia, kulttuuri jne.
- Markkinat: mitä asiakkaille kuuluu?
- Makrotalous: mikä on ympäröivän maailman taloudellinen tilanne?
Oppaat
-
Robocoast playbook
ReBoot -toimintamalli liiketoiminnan ja digitaalisten teknologioiden yhteensovittamiseen kokeilukulttuuria ja yhdessä oppimista hyödyntäen.
Lisäksi case-kuvauksia toteutetuista PoC-hankkeista etenkin tekoälyrintamalla.
-
Yrittäjän digitieto
Työterveyslaitoksen, Työtehoseuran ja TIEKEn koostama opas. Oppaassa on seuraavat teemat:
- Digi muuttaa työtä
- Tekniset ratkaisut
- Digimarkkinointi ja some
Tekoälyohjelmistoja
-
Kielimallit
ChatGPT on tunnetuin laaja kielimalli. Se on hyvä luomaan tekstiä, mutta tulokset tulee tarkistaa itse, sillä tuotokset eivät ole aina totta. ChatGPT kuitenkin kykenee hyödyntämään etenkin yleisesti käytössä olevia malleja, sillä ne ovat todennäköisesti olleet useasti sen koulutusmateriaalissa.
Microsoftin versio kielimallipohjaisesta tekoälystä. Copilot löytyy ilmaisena versiona bing.com:in kautta tai maksullisena versiona yksityishenkilöille tai organisaatioille.
https://copilot.microsoft.com/
Muita:
Kielimallien käyttökohteita ja kevyitä promptausohjeita:
- Tyhjän paperin ongelman ratkaisu. Kielimallipohjaiset tekoälyt luovat hyvin yleisesti käytettyjen rakenteiden mukaisia listauksia, joista on hyvä lähteä liikkeelle kirjoittamisessa ja ideoinnissa.
- Sparrauskaveri. Antamalla toimintamallin, osaa tekoäly yleensä noudattaa sitä varsin hyvin. Esimerkki herätteestä, eli promtista, jota voi soveltaa:
”Toimit fasilitaattorina, joka soveltaa ”viisi kertaa miksi” -menetelmää monenlaisiin liiketoimintaongelmiin, painottaen datan hyödyntämistä. Tavoitteenasi on ohjata käyttäjiän ajattelua tunnistamaan ja analysoimaan asiakasongelmien juurisyitä. ohjaa keskustelua kevyesti datan hyödyntämisen suuntaan, kysyen ”miksi”-kysymyksiä, jotka auttavat ymmärtämään ongelman monitahoisuutta ja taustatekijöitä.Ole neutraali ja objektiivinen, keskittyen kysymysten esittämiseen ja keskustelun ohjaamiseen. Vältä suoria ratkaisuja tai liiketoimintaneuvontaa, tarjoten tilaa ajattelulle ja uusille näkökulmille. Tyylisi on keskusteleva ja tutkiva, ystävällinen mutta ammattimainen. Pyri luomaan avoin ja turvallinen ilmapiirin keskustelulle, sekä kannusta käyttäjiä pohtimaan ja tutkimaan erilaisia ratkaisumahdollisuuksia”
-
Kuvageneraattorit
Generatiivisen tekoälyn kuvageneraattorit ovat kehittyneet viime vuosina valtavasti. Kuvan laatu on erittäin vakuuttavaa.
Kielimalleja hyödyntävät tekoälyt, kuten ChatGPT ja Copilot osaavat myös luoda kuvia, käyttämällä apuna kuvageneraattoreita.
Esimerkkejä palveluista:
- https://www.midjourney.com
- https://openai.com/index/dall-e-3/ (ChatGPT:n yhteydessä)
- https://www.canva.com/ai-image-generator/ (Canva on suosittu graafisen suunnittelun alusta, joka hyödyntää laajasti tekoälyä.)
Käyttötapauksia:
- Luo kuvituskuvia blogiteksteihin tai esityksiin, joissa ei ole esim. oikeita ihmisiä.
- Sosiaalisessa mediassa käytettäviä kuvia
- Asiakkaan tarpeisiin kustomoitujen kuvien luominen
Tekoälykuvat usein tunnistaa tekoälyllä luoduiksi. Tämä voi olla hyvä tai huono asia. On tärkeää olla avoin ja kertoa, että kuvat on tehty tekoälyllä.
-
Yritysneuvontaan erityisesti suunnitellut tekoälyohjelmistot
Yrityssalo Taitava-botti https://yrityssalo.fi/taitava/
Granted AI rahoitushakemuksien tekoon https://grantedai.com/ (maksullinen. 7pv ilmainen kokeilu.)
Koulutuksia
Digiyritysneuvonta – Digitalisaatio-, data- ja tekoälyneuvonnalla nykyisen ja tulevan pk-kentän digikyvykkyys kuntoon -hanke
Digiyritysneuvonta-hanke kehittää yritysneuvontaorganisaatioiden valmiuksia neuvoa yrityksiä niiden digikehitysmatkalla. Hankkeessa luodaan Digineuvojan työkalupakki, johon kerätään parhaita yritysten digitalisaatiota ja teknologioiden hyödyntämistä tukevia työkaluja ja menetelmiä. Digineuvojan työkalupakkia pilotoidaan hankkeen aikana 150 yrityksen kanssa. Hankkeen ansiosta suomalaisten yritysten mahdollisuudet saada omien tarpeidensa mukaista digineuvontaa paranevat merkittävästi.
Hankeaika
1.12.2023–30.11.2026
Hankekumppanit
Hankkeen koordinaattorina toimii TIEKE Tietoyhteiskunnan kehittämiskeskus ry. Hankekumppaneita ovat Lappeenrannan kaupunki, Oulun Seudun Uusyrityskeskus ry ja Prizztech Oy.
Aikavälillä 1.12.2023–31.8.2024 myös Business Turku Oy Ab oli mukana hankkeessa.
Rahoitus
Hanketta osarahoittaa Euroopan unioni. Rahoitus on myönnetty Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskuksen kautta.