Mobiiliajokortti koko kansan taskuun
Elämää tietoyhteiskunnassa

Kuva: Trafi

Mobiiliajokortti koko kansan taskuun

Trafin kehittämä mobiiliajokortti on konkreettinen esimerkki arkea helpottavasta innovaatiosta ja rohkeasta kokeilukultuurista.

Suuret visiot tehdään pala kerrallaan, konkreettisesti, mutta isoa kuvaa unohtamatta”, painottaa Trafin pääjohtaja Mia Nykopp.

”Meillä Trafissa tämä tarkoittaa kokeiluun kannustavaa ilmapiiriä, jossa into yhdistyy ammattitaitoon. Näistä lähtökohdista syntyi myös idea mobiiliajokortista, jonka lanseerasimme osana Autoilija-sovellusta viime vuoden lopulla.”

Viranomainen uudistuu

Mobiiliajokortti avaa yhden kulman Trafin tietoviranomaisuuden laajaan rooliin.

”Oman tekemisen lisäksi haluamme kannustaa muitakin rohkeisiin kokeiluihin. Pyrimme osaltamme mahdollistamaan uusien liikenteen palveluiden syntymistä tietoa avaamalla ja jakamalla”, jatkaa Nykopp ja toteaa, että uusien teknologioiden sekä tiedon hyödyntäminen tuo ennen kaikkea parempia palveluita kansalaisille.

Tiedon uudet käsittelymallit lohkoketjuineen ja omadatoineen mahdollistavat viranomaisen roolin kehittämisen tiedon varastoijasta ja käsittelijästä kohti tietokokonaisuudesta tai siihen liittyvästä valvonnasta vastaamista.

”Meillä viranomaisilla on tulevaisuudessa entistä tärkeämpi rooli erityisesti tiedon luottamuksen säilyttämisessä, mikä on ensiarvoisen tärkeää uusien liikennepalveluiden käynnistymisessä”, painottaa Nykopp.

Mia Nykopp

Digitalisaation on tarkoitus helpottaa meidän kaikkien arkea, kun palveluista tulee automatisoituja ja helppokäyttöisiä. Tämä on ohjenuoramme myös mobiiliajokortin kehittämisessä.

Trafin pääjohtaja Mia Nykopp

Pilottiryhmä testaa

Kokeilut ovat käytännöllinen ja monta kertaa myös tehokkain tapa viedä liikenteen uusia palveluita eteenpäin. Usein kokeilut vaativat lainsäädännöllistä tulkintaa ja monialaista yhteistyötä.

”Mobiiliajokortin kehittäminen on ollut antoisaa yhteistyötä, uuden idean edistämistä ja samalla vanhojen käytäntöjen ravistelua. Ajokortti löytyy yli 3,6 miljoonan suomalaisen taskusta, ja haluammekin mobiiliajokortilla tarjota kortin käyttäjille jotain enemmän, mutta samalla säilyttää ajokortin kiistämättömät hyödyt arjen asioinnissa ja esimerkiksi iän osoittamisessa”, painottaa Nykopp.

”Liikenteen uusien palveluiden luomisessa uusien ideoiden kannattaa antaa lentää eikä kaikkea voi päättää ennakolta. Muutos vaatii aikansa ja pienillä askelilla pääsee pitkälle, kun suunta on selvä.”

Tällä hetkellä Trafin mobiiliajokorttia testaa parin tuhannen henkilön pilottiryhmä. Koko kansan ulottuville kortti on tarkoitus saada vuoden 2018 aikana.

”Pilottikäyttäjien kokemukset ovat positiivisia, ja yhteistyö sidosryhmien kanssa on innostavaa. Uskon, että mobiiliajokortti tulee helpottamaan arkeamme mahdollisimman monin tavoin”, sanoo Nykopp.

Enemmän kuin ajolupa

Mobiiliajokortin kehittämisessä hyödynnetään tehokkaasti uusinta teknologiaa. Tämä näkyy muun muassa mobiiliajokortin visuaalisissa turvaominaisuuksissa. Erityishuomiota on kiinnitetty turvallisuuteen.

Mobiiliajokorttia käytetään tavallisen ajokortin tapaan. Testaajat ovat hyödyntäneet sitä muun muassa Postissa, Veikkauksessa ja useilla kioskeilla. Valviran uuden ohjeistuksen mukaan mobiiliajokortti voidaan hyväksyä käytettäväksi alkoholin ikärajavalvonnassa. Autoillessa perinteinen ajokortti tulee kuitenkin olla mukana.

”Kännykkä löytyy useimpien taskusta helpommin kuin lompakko tai ajokortti, ja mobiilisovelluksiin pystytään sisällyttämään hyödyllisiä ominaisuuksia. Plussaa on myös se, että kuva on ajan tasalla, sillä se haetaan suoraan järjestelmästä”, toteaa Nykopp.

Lue seuraavaksi

Digikyvykkyys
Tervetuloa vastaamaan TIEKEn monimuotoisuuskyselyyn!
Digikyvykkyys

Tervetuloa vastaamaan TIEKEn monimuotoisuuskyselyyn!

Tutkimusten mukaan monimuotoisuus on voimavara, joka tuo monia hyötyjä organisaatioille. Hyötyjä ovat esim. innovointikyvyn ja yhteistyön parantuminen, asiakas- ja henkilöstötyytyväisyyden lisääntyminen, työntekijöiden paremman suoriutumiskyvyn sekä henkilöstön veto- ja pitovoiman vahvistuminen.

Nina From
Vastuullisuus
Kiertotalousosaamisen merkitys kestävyyssiirtymässä – miten osaamista mitataan?
Vastuullisuus

Kiertotalousosaamisen merkitys kestävyyssiirtymässä – miten osaamista mitataan?

Kestävyyssiirtymän toteuttaminen edellyttää laajaa, poikkitieteellistä, ja sektorirajat ylittävää systeemitason muutosta ja uudenlaista osaamista. Kiertotalous on yksi ratkaisuista ylikuluttavan lineaaritalouden vaihtoehdoksi. Yhteiskunnan kaikilla sektoreilla tarvitaan kiertotalousosaamista ja mittareita osaamisen tunnistamiseen, jotta saadaan kuva siitä, kuinka pitkällä siirtymässä kohti kestävää kiertotaloutta ollaan.

Nani Pajunen ja Merja Sjöblom
Digikyvykkyys
Osaamismerkkien, kestävän digitalisaation ja nuorten digitaitojen kuuma peruna – TIEKEn tunnelmia ITK-konferenssista
Digikyvykkyys

Osaamismerkkien, kestävän digitalisaation ja nuorten digitaitojen kuuma peruna – TIEKEn tunnelmia ITK-konferenssista

TIEKE osallistui tänäkin vuonna Suomen suurimpaan digitaalisen koulutuksen ja oppimisen tapahtumaan, ITK-konferenssiin, nostaen esiin digitalisoituvan yhteiskunnan ajankohtaisimpia ilmiöitä – aina osaamisen tunnistamisesta digitalisaation ja digitaitojen edistämiseen. Vuoden 2025 tapahtuma oli monella tapaa erityinen: se järjestettiin ensi kertaa Tampereella ja konferenssin teemana oli osuvasti ”paljon uutta, vähän vanhaa, jotain lainattua”.

Marko Silventoinen