Hur korrigeras uppgifterna?

På denna sida finner du svar på vanliga frågor om hur du uppdaterar eller korrigerar uppgifter för din organisations profil i nätfakturaregistret.

Instruktioner för att korrigera uppgifter i nätfakturaregistret

Om du stöter på problem med att lägga till, ta bort eller ändra information för din nätfakturaadress, hittar du här en enkel guide som hjälper dig att lösa problemet.

Om du inte hittar den nätfakturaadress du söker

Om din organisations nätfakturaadress inte går att hitta, kan det vanligtvis bero på något av följande skäl:

  • Organisationen har inte någon nätfakturaadress registrerad.
  • Organisationen har en nätfakturaadress, men den har inte lagts till i nätfakturaregistret.
  • Organisationen har en nätfakturaadress som är markerad som ’hemlig’, vilket innebär att adressinnehavaren inte önskar att den ska synas i adressregistret.
  • Organisationen har en nätfakturaadress, men den är för närvarande inte aktiv och används därför inte.

Mitt företag har ingen nätfakturaadress, men jag skulle vilja skicka eller ta emot nätfakturor.

Om ditt företag ännu inte har en nätfakturaadress men du är intresserad av att börja skicka eller ta emot nätfakturor, är det första steget att skaffa en sådan adress. Detta görs genom att ingå ett avtal med en nätfakturaförmedlare.

En förteckning över tillgängliga nätfakturaförmedlare hittar du på [https://verkkolaskuosoite.fi/client/index.html#/info](https://verkkolaskuosoite.fi/client/index.html#/info). Genom att klicka på ikonen för en förmedlare kan du se deras kontaktinformation.

För de som endast behöver skicka några få nätfakturor per månad finns det tjänster som vanligtvis inte kräver en månadsavgift. I stället betalar du per skickad nätfaktura. En lista över sådana tjänster finns tillgängliga på sidan ’Skicka nätfakturor via en webbtjänst’ hos TIEKE.”

Jag har redan ett avtal med en förmedlare. Jag kan dock inte hitta mina företagsuppgifter i nätfakturaregistret.

Om du redan har ett avtal med en förmedlare för att skicka nätfakturor, ska förmedlaren registrera dina företagsuppgifter i nätfakturaregistret, vanligtvis inom några dagar efter du har slutit avtalet.

Det kan dock förekomma tillfällen då din adress inte syns i nätfakturaregistret. Detta kan bero på ett enkelt mänskligt fel.

I dessa fall är det viktigt att du tar kontakt med din förmedlare för att be dem lägga till din adress i registret.

För att hitta kontaktuppgifter till din förmedlare kan du besöka [https://verkkolaskuosoite.fi/client/index.html#/info](https://verkkolaskuosoite.fi/client/index.html#/info). Genom att klicka på ikonen för din förmedlare får du upp nödvändig kontaktinformation.

Jag har bytt förmedlare, men uppgifterna har inte ändrats.

När du byter förmedlare ansvarar din tidigare förmedlare för att ta bort din gamla nätfakturaadress, medan din nya förmedlare ska registrera din nya adress i nätfakturaregistret.

Om uppdateringen inte har skett bör du kontakta båda förmedlarna och be dem att genomföra de nödvändiga ändringarna – att ta bort den gamla informationen och lägga till den nya.

För att begära en korrigering kan du fylla i ett korrigeringsformulär som din förmedlare tillhandahåller.

Du hittar detta formulär genom att klicka på ’Korrigeringsbegäran’-knappen vid din nätfakturaadress.

Det är viktigt att hålla kommunikationslinjerna öppna med både din tidigare och din nya förmedlare för att säkerställa att övergången blir så smidig som möjligt.

Jag vill lägga till min organisations adress eller kontaktuppgifter i nätfakturaregister

Om du vill lägga till din organisations adress eller kontaktuppgifter i nätfakturaregistret, kan du inkludera adressinformationen (upp till fyra adressrader, postnummer, postort och land) samt organisationens webbadress. Det är även möjligt att lägga till kontaktinformation såsom roll (support, teknisk, affärsrelaterad eller annan), namn, telefonnummer och epost-adress.

Om du har erhållit en behörighetsnyckel från din förmedlare, kan du göra dessa ändringar själv. Annars kan din förmedlare hjälpa till med ändringarna.

För att begära en korrigering, fyll i korrigeringsbegäran. Du hittar formuläret för korrigeringsbegäran genom att klicka på ’Korrigeringsbegäran’-knappen som finns vid din nätfakturaadress.

Min nätfakturaadress finns inte i nätfakturaregister, kan jag fortfarande få nätfakturor?

Svaret är ja; förmedlare har fram till nu kunnat leverera nätfakturor till adresser även om de inte är listade i nätfakturaregistret.