Sisäinen data + ulkoinen data = SMART DATA
Uutta osaamista

Sisäinen data + ulkoinen data = SMART DATA

Elämme dataryntäyksen kulta-aikaa. Yritykset keräävät dataa enemmän kuin koskaan aiemmin, analyysityökalut muuttuvat yhä helppokäyttöisemmiksi ja demokratisoituvat. Datan perusteella päätöksiä tekevät päihittävät hihojaan ravistelevat perstuntumapäättäjät.

Päätöksenteolle ja analytiikalle relevanttia dataa on kahta eri laatua – omien toimien seurauksena tai ohessa syntyvää sisäistä dataa ja kilpailijoilta tai toimintaympäristöstä saatavaa ulkoista dataa.

Esimerkkejä sisäisestä datasta ovat yrityksen omien verkkosivujen kävijätiedot tai varaston käyttöaste. Ulkoista dataa puolestaan ovat esimerkiksi säätiedot, lain valmistelu tai patenttihakemukset.

Sisäistä dataa on yrityksen omissa järjestelmissä valtavasti. Miksi yrityksen pitäisi olla kiinnostunut myös ulkoisesta datasta?

Sisäinen data ei yksin riitä

Sisäistä dataa analysoimalla ei voida vastata kaikkiin päätöksentekoon vaikuttaviin kysymyksiin. Oman tekemisen optimoiminen sisäisen datan avulla on äärimmäisen arvokasta, mutta sisäisellä datalla on muuttuvassa maailmassa vain vähän ennustevoimaa tulevaisuuden tapahtumiin.

Mikäli päätöksiä tulevaisuudesta tehdään vain omia lukuja tuijottaen, näkyvyys on rajallinen.

Suurin osa toimintaympäristön muutoksista kun ei johdu omista toimista vaan tapahtuu ulkona. Kun algoritmit demokratisoituvat, erottavat kilpailutekijät kumpuavat datasta.

Näin on siksi, että analytiikkamenetelmät ovat kaikille samoja, ja erottumisen ratkaisee käytettävissä oleva data.

Kerää ulkoista dataa viisaasti

Ulkoisella datalla on valtavasti arvoa etenkin muuttuvan toimintaympäristön analysoimisessa. Miksi sitten yrityksissä investoidaan lähinnä sisäisen datan keräämiseen ja analysointiin?

Sisäisen datan kerääminen on helppoa. Siinä missä kaikki sisäinen data on yrityksen kannalta relevanttia, ulkoista dataa puolestaan on tarjolla niin valtavia määriä, että oman toiminnan kannalta olennaisen datan automaattinen kerääminen ja rajaaminen on haastavaa.

Miten pääsen alkuun?

Se, mikä ulkoinen data on sinun päätöksentekosi tai analytiikkasi kannalta tärkeää, riippuu toiminnastasi.

Tekeekö yrityksesi b2b-myyntiä? Asiakasyritysten kotisivut ovat relevanttia ulkoista dataa.

Onko toimintasi ehdollinen auringonpaisteelle? Sääennusteita on saatavilla rajapinnoista. Perustuuko tulevaisuuden strategiasi toimialatrendien ennakoimiseen? Uutiset, blogit ja sosiaalinen media heijastelevat muuttuvaa maailmaa reaaliajassa.

Ryhdy Smartiksi

Mikäli et vielä hyödynnä ulkoista dataa toiminnassasi, sinun kannattaa miettiä, mihin toimintoihin tai päätöksentekoon ulkoinen data toisi lisäarvoa.

Datajohtamisen edelläkävijöitä ovat yritykset, jotka jo hyödyntävät rutiininomaisesti sisäistä dataansa päätöksenteossaan ja ovat lisäksi tunnistaneet paikkoja, joissa ulkoista dataa voisi hyödyntää parempien päätösten tekemiseen tai kilpailuedun saavuttamiseen.

Tulevaisuuden datavetoiset voittajat panostavat laadukkaaseen ja monipuoliseen dataan, jotta analyysimenetelmillä olisi mahdollisimman hyvää polttoainetta.

Kun analyysimenetelmät ovat kaikilla samat, data ratkaisee.

Kirjoittaja

Lue seuraavaksi

Vastuullisuus
Tietosuoja harrastuksissa -sivusto yhdistyksen tukena
Vastuullisuus

Tietosuoja harrastuksissa -sivusto yhdistyksen tukena

Tietosuojan varmistaminen saattaa yhdistyksissä tulla helposti tyrmätyksi työläänä, hankalana ja epäselvänä. Oikein hoidettu tietosuoja ei kuitenkaan ole vain lakisääteinen velvoite, vaan se auttaa yhdistystä toimimaan selkeästi ja turvallisesti. Tietosuoja harrastuksissa -sivusto tarjoaa käytännönläheisiä työkaluja ja ohjeita, joiden avulla yhdistyksen hallitus voi varmistaa, että tietosuoja on hoidettu asianmukaisesti.

Timo Simell
Timo Simell
Digikyvykkyys
ICT-konsultoinnin tekijänoikeus – tunnetko yleisimmät käytännöt?
Digikyvykkyys

ICT-konsultoinnin tekijänoikeus – tunnetko yleisimmät käytännöt?

Kun yritys ostaa ICT-konsultointia, konsulttiraportteja ja dokumentteja ICT-firmalta, optimistinen ostaja voi odottaa saavansa automaattisesti myös tekijänoikeuden ja muut immateriaalioikeudet hintaviin konsultointihankintoihinsa. Suomessa ICT-alan käytäntö on kuitenkin usein toinen. Pääsääntöisesti konsultointi- ja asiantuntijapalveluja myyvät konsultit pitävät omistusoikeuden tuotoksiinsa itsellään ja asiakas saa vain rajoitetun käyttöoikeuden hänelle luovutettuun dokumentaatioon.

lakimies Kari Keturi, Law Office Dancon Oy
Digikyvykkyys
Viimeiset metrit ennen maaliviivaa – GDPR4CHLDRN-projektitiimin tiukka loppukiri kohti tavoitteita
Digikyvykkyys

Viimeiset metrit ennen maaliviivaa – GDPR4CHLDRN-projektitiimin tiukka loppukiri kohti tavoitteita

Tietosuoja haltuun harrastustoiminnassa – GDPR4CHLDRN -projektille asetettiin suunnitteluvaiheessa valtavat tavoitteet, joiden eteen projektitiimi on näiden kuluneiden kuukausien aikana tehnyt parhaansa. Mitä tästä nyt sitten jäi käteen ja miten tästä eteenpäin? Mitä projektipäällikön mielessä liikkuu nyt, kun maaliviiva on saavutettu?

Nora Musto