Henkilökohtainen kommunikaatio edelleen tärkeää – digityökalut antavat siihen enemmän aikaa
Digikyvykkyys

Henkilökohtainen kommunikaatio edelleen tärkeää – digityökalut antavat siihen enemmän aikaa

Vaikka digitaalisuuden ja digitaalisten palveluiden käyttöönotto yleistyy yrityksissä, on henkilökohtainen viestintä edelleen korvaamatonta monissa tilanteissa. Digivälineet tehostavat monia toimintoja ja oikein käytettynä ne lisäävät aikaa henkilökohtaiseen kanssakäymiseen asiakkaiden ja muiden sidosryhmien kanssa.

Digitalisaatio tarjoaa selkeitä hyötyjä esimerkiksi tehokkuuden ja kestävän kehityksen näkökulmasta. Etätapaamisten avulla yritykset voivat säästää aikaa ja resursseja samalla edistäen hiilineutraaliutta. Robotteja voidaan käyttää yksinkertaisissa ja toistuvissa tehtävissä, jolloin yrittäjälle vapautuu aikaa asiakassuhteiden hoitamiseen ja liiketoiminnan kehittämiseen. Oikein valitut digityökalut tehostavat yrityksen toimintaa ja jättävät enemmän tilaa henkilökohtaiselle vuorovaikutukselle.

Henkilökohtainen viestintä – kumppanuuden ja luottamuksen rakentamisen perusta

Ihmisten tarve kohdata toisiaan on yksi ihmisen perustarpeista, eikä sen merkitystä liiketoiminnassa kannata aliarvioida. Henkilökohtaiset kohtaamiset luovat vahvempia yhteyksiä kuin digitaaliset viestimet. Puhuttu viesti jää usein paremmin mieleen kuin sähköpostin tai chatin kautta annettu informaatio. Toisen henkilön kanssa keskustelu on paljon vuorovaikutteisempaa, kuin kirjoittamalla kommunikointi tai robotin kanssa keskustelu. Henkilöiden välisessä keskustelussa vastapuolen kysymyksiin ja kommentteihin reagoiminen on helppoa ja nopeaa.

Luottamuksen ja verkostojen rakentamisessa henkilökohtainen kanssakäyminen on korvaamatonta. Kasvokkain tapaamiset ja keskustelut auttavat luomaan vahvempia suhteita, olipa kyseessä asiakassuhde, yhteistyökumppanuus tai yrityksen sisäinen viestintä. Näissäkin tilanteissa digitaalista viestintää voi käyttää lisänä, mutta luottamus ja sitoutuminen syntyvät henkilöiden välisen vuorovaikutuksen kautta.

Henkilökohtainen viestintä asiakaskokemuksen vahvistajana

Asiakaskokemuksen personointi ja asiakasuskollisuuden rakentaminen onnistuvat parhaiten, kun yritys pystyy vastaamaan asiakkaan yksilöllisiin tarpeisiin henkilökohtaisella otteella. Vaikka digitaaliset työkalut voivat tehostaa ja automatisoida osan asiakaspalvelutilanteista, antaa henkilökohtainen vuorovaikutus mahdollisuuden reagoida nopeasti ja ymmärtävästi asiakkaan kanssa keskusteltaessa.

Erityisen tärkeää henkilökohtainen läsnäolo on vaativissa tilanteissa, kuten reklamaatioiden vastaanottamisessa tai monimutkaisten ongelmien ratkaisemisessa. Henkilökohtaisessa vuorovaikutuksessa voidaan ongelma selvittää tarkasti ja varmistaa, että asiakas saa parhaan mahdollisen ratkaisun tilanteeseensa ja on ratkaisuun tyytyväinen.

Muidenkin monimutkaisten asioiden selvittämisessä ja ymmärtämisessä henkilökohtainen vuorovaikutus on tärkeää. Esimerkiksi asiakkaan toiveita tai palautetta on helpompi ymmärtää, jos yrittäjä voi kysyä tarkentavia kysymyksiä ja kuulla asiakkaan todelliset tarpeet.

Henkilökohtainen kanssakäyminen vahvistaa asiakassuhteita pitkällä aikavälillä. Jos asiakas kokee tulleensa kuulluksi ja arvostetuksi, kasvattaa se hänen sitoutumistaan yritykseen. Parhaimmillaan hän kokee olevansa yrityksen kumppani ja suosittelee sen palveluita ja tuotteita omissa verkostoissaan. Jos kommunikointi tapahtuu pelkästään digitaalisten kanavien kautta, asiakkaan kynnys siirtyä toisen yrityksen asiakkaaksi on tyypillisesti alhainen.

Digitaalisuuden ja henkilökohtaisen viestinnän tasapaino

On selvää, että sekä digitaalisuudella että henkilökohtaisella viestinnällä on paikkansa tämän päivän liiketoiminnassa. Yrityksissä on tärkeää arvioida, missä toiminnoissa voidaan siirtyä ainakin osittain digitaalisiin ratkaisuihin, ja mitkä osa-alueet vaativat edelleen henkilökohtaista vuorovaikutusta. Digitaalisuus lisää tehokkuutta ja luo kustannussäästöjä, mutta henkilökohtaisen viestinnän unohtaminen voi johtaa asiakassuhteiden heikkenemiseen tai jopa päättymiseen.

Digityökaluja voi ja kannattaa kokeilla, ja parhaat niistä ottaa osaksi yrityksen normaalia toimintaa. Jos valitut ratkaisut eivät tuota haluttua tulosta, voi niistä luopua. Tärkeintä on löytää oikea tasapaino digitaalisten työkalujen ja henkilökohtaisen viestinnän välillä. Kun ne täydentävät toisiaan, yritys voi parantaa asiakaskokemusta, tehostaa toimintojaan ja luoda vahvempia, pitkäaikaisia suhteita niin asiakkaiden kuin yhteistyökumppaneiden kanssa. Samalla työntekijöiden ja yrittäjän oma arki voi parantua, kun työkuorma kevenee ja luovaan sekä lisäarvoa tuottavaan työhön on enemmän aikaa.

Lue seuraavaksi

Digikyvykkyys
Logistiikka-alan LOBRA-hanke tukee pk-yritysten digitaalisia innovaatioita
Digikyvykkyys

Logistiikka-alan LOBRA-hanke tukee pk-yritysten digitaalisia innovaatioita

LOBRA-hanke on perustettu vahvistamaan logistiikka-alan digitalisaation kehittämistä. Ala on monimuotoinen ja yhteiskunnallisesti merkittävä, jolla on tavaroiden kuljetus- ja varastointitehtävien lisäksi materiaali-, raha- ja tietovirtojen hallinnan tehtäviä. Sen vaikutukset ulottuvat työllistämisestä tuottavuuden tehostamiseen, digitalisaation kehittämiseen sekä automatisaation etujen esilletuomiseen.

Nina From
Digikyvykkyys
Tekoälyn hyödyntäminen työssäni kasvuvalmentajana
Digikyvykkyys

Tekoälyn hyödyntäminen työssäni kasvuvalmentajana

Työssäni kasvuvalmentajana kohtaan jatkuvasti yrittäjiä, jotka ovat eri vaiheissa yrittäjäpolkuaan. Tekoälystä on tullut viimeisen vuoden aikana tärkeä osa myös minun työtäni, ja tässä kirjoituksessa jaankin esimerkin siitä, miten olen hyödyntänyt tekoälyä neuvontatyössäni. Kyseisessä tapauksessa tekoäly auttoi asiakasta liiketoiminnan kehittämisessä konkreettisesti ja matalalla aloituskynnyksellä.

John Holmberg
Digitaalinen taloushallinto
Tekoäly avaa uusia mahdollisuuksia tilitoimistoille – hyödynnä maksuton koulutus!
Digitaalinen taloushallinto

Tekoäly avaa uusia mahdollisuuksia tilitoimistoille – hyödynnä maksuton koulutus!

Tekoäly ei ole vain suuryritysten asia, vaan se tuo uusia mahdollisuuksia myös pienemmille tilitoimistoille. Kun tekoälyä osataan soveltaa oikeisiin kohteisiin, se säästää aikaa, tehostaa työskentelyä ja voi jopa avata täysin uusia palveluita asiakkaille. Mutta mistä kannattaa aloittaa? Miten tekoälyä voi hyödyntää käytännössä? Näihin kysymyksiin tarjoaa vastauksia TIEKEn maksuton koulutus tilitoimistoille.

Timo Simell