Johtaja, ota tekoäly haltuun jouluun mennessä!
Digitaaliset prosessit

Johtaja, ota tekoäly haltuun jouluun mennessä!

Jokainen tehtäviensä tasalla oleva johtaja pohtii tänään käsi sydämellä, ymmärtääkö hän aidosti, mistä tekoälyssä, koneoppimisessa ja automaatiossa on kyse.

Ryhtyessäni kirjoittamaan Tekoäly – matkaopas johtajalle -kirjaa, ystäväni sanoi: ”Antti, jos kirjoitat, ettei muutos ole ollut koskaan yhtä nopea kuin nyt, jätän kirjan ostamatta ja kieltäydyn seuraavasta lounaskutsusta.”

Tekoälysovelluksia eri liike-elämän osa-alueille tulee lähes viikottain. Minulta kysytään usein, miten tekoäly vaikuttaa johtajuuteen. Vastaus on mielestäni kolmijakoinen: tekoäly vaikuttaa työn sisältöön, tekemisen tapaan ja johtamisen käytäntöihin.

En todellakaan usko, että koneet voisivat korvata ihmisen. Ainoa ammattiryhmä, josta kannattaa olla huolissaan, ovat yhdysvaltalaiset pitkän matkan liikenteen rekkakuskit. Mikäli ammattiyhdistysliikkeen lobbarit eivät kykene asettamaan lainsäädännöllisiä esteitä, esitän tavoistani poiketen ennustuksen: viiden vuoden päästä noista 3,5 miljoonasta yhdysvaltalaista rekkakuskista tekee nykyistä työtään alle puolet.

Avainasemassa lähiesimies

Jos kone ei korvaa ihmistä, mitä se sitten tekee? Minäpä kerron. Automaatiolla otetaan haltuun esimerkiksi taloushallinnon työnkuvan osia, vaikkapa rivien stemmaamista. Tässä lähiesimiehen johtajuus tulee merkitykselliseen rooliin. Meillä on paljon ihmisiä – osa työuransa loppupuolella – jotka eivät halua luovuttaa omaa työtään tai sen osaa koneelle.

Käytössäni ei ole vertaisarvioitua tutkimusta, mutta väitän, että kyseessä on ammatillinen identiteetti ja siihen kohdistuva uhka. Jos kerran kone pystyy korvaamaan minut tai edes jonkin osa-alueen jota teen, mikä minun arvoni on?

Jokainen tehtäviensä tasalla oleva johtaja pohtii tänään käsi sydämellä, ymmärtääkö hän aidosti, mistä tekoälyssä, koneoppimisessa ja automaatiossa on kyse.

Kysymys on inhimillinen ja ymmärrettävä. Tekeminen kehittyy työnkuvien muuttuessa, ja tähän tarvitaan johtajuutta. Johtaja voi selvitä haasteestaan vain ymmärtämällä, miten esimerkiksi koneoppiminen toimii. Millaisia ongelmia kone on hyvä ratkaisemaan? Millaisia määriä dataa tarvitaan, jotta koneesta on hyötyä?

Koneen opettaminen on raakaa työtä

Klassinen tekoälyn kehityksen nopeuden esimerkki on aasialaisen tietokonepelin herruuden siirtyminen ihmiseltä koneelle. Alphago-pelimoottori voitti maailmanmestari Lee Sedolin opeteltuaan peliä 30 miljoonasta pelitilanteesta.

Tämän jälkeen tekoälytutkijat kehittivät seuraavan version, joka oppi ilman opetusdataa.

Kuitenkaan tämä niin sanottu ohjaamaton oppiminen, oppiminen joka tehdään ilman aiempaa dataa, ei ole yritysten käytössä olevaa tekoälyä vielä lähiaikoina.

Asia, josta tekoälyn parissa työskentelevät ihmiset ovat liikuttavan yksimielisiä, on ensimmäisten koneoppimisprojektien ajankäytön jakautuminen: 80 prosenttia ajasta menee datan hankintaan, omistajuuden määrittelyyn sekä datan puhdistamiseen ja rikastamiseen. Vain viimeinen 20 prosenttia ajasta käytetään varsinaiseen koneoppimisen mallien sovittamiseen.

Nyt ei ole odottelun aika

Jokainen tehtäviensä tasalla oleva johtaja pohtii tänään käsi sydämellä, ymmärtääkö hän aidosti, mistä tekoälyssä, koneoppimisessa ja automaatiossa on kyse. Vastaus on helppo, sillä kysymys on ennen kaikkea ajankäytöstä.

Toinen kysymys liittyy johtamiseen: ymmärränkö niitä ihmisiä, joita tämän muutoksen läpi kulkeminen koskee? Ja koska myös johtaja itsekin kuuluu tähän joukkoon, kyse on empatian ja vuorovaikutustaitojen lisäksi itsetuntemuksesta.

Fiksu johtaja tietää, että nyt ei ole varaa odotteluun. Hän ottaa tavoitteekseen hankkia perustiedot jouluun mennessä. Vuodenvaihteen jälkeen hän keskustelee koneoppimisen perusteista kollegojensa kanssa niin, ettei hiki nousee pintaan, kun aihe tulee esille.

Lue seuraavaksi

Digikyvykkyys
Havaintoja sisälogistiikan pk-yritysten digitalisaatiosta
Digikyvykkyys

Havaintoja sisälogistiikan pk-yritysten digitalisaatiosta

Sisälogistiikan digitalisoituessa tarvitaan pikaista osaamisen kehittämistä henkilöstölle, esihenkilöille ja johdolle. Digikyvykkyyden edistämisessä on tärkeä ensin selvittää nykyinen digiosaamisen taso. LogDigiS-hankkeessa yritysten digitaalisen osaamisen vahvuuksia ja kehittämiskohteita tunnistettiin digimaturiteettitestauksen ja yrityshaastatteluiden avulla. Tulosten perusteella sisälogistiikan parissa toimivien pk-yritysten suurimpia kehittämiskohteita digitalisaation saralla ovat toiminnanohjaus- ja varastonhallintajärjestelmien käytön osaaminen ja hyödyntäminen sekä sisäinen viestintä.

Jari Salo
Digikyvykkyys
Digitaidot ovat keskeinen kyvykkyys meille kaikille
Digikyvykkyys

Digitaidot ovat keskeinen kyvykkyys meille kaikille

Digitaitojen hallinta ja uusien taitojen oppiminen on keskeistä niin opinnoissa, työelämässä kuin vapaa-ajalla. Perustaitojen hallinta mahdollistaa osaamisen soveltamisen ja helpottaa myös uusien taitojen oppimista. Valtakunnallisen Digitaitomerkistön avulla todennetaan keskeiset digiperustaidot ja edetään portaittain aina mm. uusien teknologioiden tuomien mahdollisuuksien tunnistamiseen ja ongelmanratkaisutaitojen kehittymiseen. Digitaitomerkistön osaamismerkkejä onkin myönnetty yli 56.000 kappaletta!

Merja Sjöblom
Digitaalinen taloushallinto
Verkkolaskun tiekartta vuoteen 2030
Digitaalinen taloushallinto

Verkkolaskun tiekartta vuoteen 2030

Suomi tavoittelee täyttä siirtymää EU:n standardin mukaisiin verkkolaskuihin (ns. Eurooppa-normin laskuihin) vuoteen 2030 mennessä. Verkkolaskufoorumi on julkaissut tiekartan, joka linjaa keskeiset tavoitteet ja toimenpiteet siirtymän tukemiseksi. Tiekartta tarjoaa joustavan pohjan kehitystyölle, sillä tavoitteita ja toimenpiteitä voidaan mukauttaa digitaalisten palveluiden kehittyessä.

Timo Simell