Osuvaa oppimisanalytiikkaa

Osuvaa oppimisanalytiikkaa

Kuinka kehitämme ja arvioimme TVT-taitojen osaamismerkistöä oppimisanalytiikan menetelmillä? Osuvat taidot -hankkeessa hyödynnetään oppimisanalytiikkaa osaamismerkkityön jatkokehittämisessä.

Oppimisanalytiikalla (Learning Analytics) tarkoitetaan oppimisen ja koulutuksen tietojen keräämistä, analysointia ja raportointia (Larusson & White, 2014; Siemens & Baker, 2013).  Oppimisanalytiikassa tulkitaan laajasti kerättyä dataa, joka on kerätty opiskelijoiden jättämistä digitaalisista jäljistä opintojen etenemisen, ennusteiden ja mahdollisten interventioiden tekemiseksi (Johnson et al, 2011). Itsessään oppimisanalytiikka ei rajoitu pelkästään algoritmisesti tehtyihin tulkintoihin, vaan datan tulkinnassa voidaan käyttää apuna erilaisia toimenpiteitä kunnollisten analyysien muodostamiseksi (Johnson et al, 2011). 

Oppimisanalytiikka itsessään on monialainen tutkimusalue, joka sisältää elementtejä koneoppimisesta (Machine Learning, ML), tekoälystä (Artificial Intelligence, AI), tiedonhausta, tilastollisista menetelmistä sekä visualisoinneista (Chatti, M. A., et al, 2012). Oppimisanalytiikan tutkimusalueella lainataan useista lähellä olevista tutkimusalueista olevia elementtejä, joten se ei ole aidosti uusi tutkimusalue (Chatti, M. A., et al, 2012). Lähellä olevia tutkimusalueita ovat koulutusorganisaation analytiikka, toimintatutkimus, koulutuksellisen tiedonlouhinta, suosittelujärjestelmät ja henkilökohtaistettu adaptiivinen oppiminen. 

Datasta tiedoksi 

Koulutuksellinen tiedonlouhinta on ollut itsenäinen tutkimusalue jo 2000-luvun puolivälistä alkaen. Se soveltaa tiedonlouhintatekniikoita koulutukselliseen dataan tavoitteenaan analysoida dataa ymmärtääksemme oppimisen tilanteita. (Baker & Yacef, 2009; Barner et al 2009).  

Oppimisanalytiikan ja koulutuksellisen tiedonlouhinnan ympäristöt, data, toimintaprosessi ja tavoitteet ovat hyvin samankaltaisia. Molemmissa hyödynnetään dataa, jota tulee erilaisista koulutukseen liittyvistä tietojärjestelmistä, mutta käytetyt tekniikat ovat useasti hieman poikkeavia. Koulutuksellinen tiedonlouhinta keskittyy useasti käyttämään tiedonlouhintatekniikoita (esim. klusterointi, luokittelu ja sääntöluokittelut), mutta oppimisanalytiikka sisältää myös muita metodeja kuten tilastolliset ja visualisointityökalut ja sosiaalisen verkoston analysointityökalut (SNA Social Network Analysis). Oppimisanalytiikassa sovelletaan tekniikoita käytännössä ja tutkitaan oppimisen ja opettamisen vaikuttavuutta. (Chatti, M. A., et al, 2012). 

Osuvaa oppimisanalytiikkaa 

Osuvat taidot -hankkeessa hyödynnetään oppimisanalytiikkaa osaamismerkkityön jatkokehittämisessä. Keräämme dataa oppimisympäristöistä ja täydennämme sitä kyselyillä, jotta saamme selityksiä ja vahvistusta tulkinnoillemme. Kohteena datankeräämisessä ovat pääosin Moodle-oppimisympäristöä käyttävät koulutuksenjärjestäjät, joita Osuvat taidot -hankkeessa on useita.

Datankerääminen aloitetaan ensi syksynä tutkimusluvitusten ja muiden käytännön asioiden valmistuttua. Datankeräämisen jälkeen yhdistämme pseudonymisoituja aineistoja useista eri oppilaitoksista ja aloitamme aineiston analysoinnin. Tulossa mielenkiintoinen syksy! 

Lue seuraavaksi

Digitaalinen taloushallinto
Digitaaliset identiteettilompakot avaavat uusia mahdollisuuksia ICT-alalle
Digitaalinen taloushallinto

Digitaaliset identiteettilompakot avaavat uusia mahdollisuuksia ICT-alalle

Digitaaliset identiteettilompakot mullistavat tapamme asioida sähköisesti. Kun Suomessa otetaan käyttöön DVV:n kehittämä kansallinen toteutus eurooppalaisesta EUDI-lompakosta vuoden 2026 loppuun mennessä, avautuu ICT-alan ammattilaisille ja ohjelmistotaloille sekä heidän asiakkailleen uusia bisnesmahdollisuuksia. Uusien bisnesmahdollisuuksien kehittämistä tukee myös kotimainen Findynet-verkosto.

Viestintätoimisto Aivela
Liity TIEKEn jäseneksi nyt – saat loppuvuoden veloituksetta ja paikan Kriittisiä teknologioita ja teknologiakriittisyyttä -jäsentapahtumaan 25.11.2025

Liity TIEKEn jäseneksi nyt – saat loppuvuoden veloituksetta ja paikan Kriittisiä teknologioita ja teknologiakriittisyyttä -jäsentapahtumaan 25.11.2025

Haluatko olla mukana rakentamassa digitaalisesti vastuullista tulevaisuutta ja verkostoitua alan toimijoiden kanssa? Nyt on täydellinen hetki liittää organisaatiosi TIEKEn jäseneksi. Liittymällä jäseneksi nyt organisaationne pääsee mukaan tämän vuoden jäsentapahtumaan – ja saatte loppuvuoden jäsenyyden, vuoden 2026 jäsenyyden sekä paikan yhdelle organisaationne edustajalle suosittuun Datavastuullisuuden valmennukseen samaan hintaan.

Piia Aaltonen
Datatalous
Teemu Ropponen vahvistamaan TIEKEn tiimiä
Datatalous

Teemu Ropponen vahvistamaan TIEKEn tiimiä

Data-asiantuntijan roolissa aloittanut Teemu Ropponen tuo vankan datatalouden osaamisensa vahvistamaan TIEKEn toimintaa liittyessään Datalla energiansäästöä -hankkeeseen sekä parhaillaan käynnistyviin Varasto- ja Kestäviä tekoälytekoja työpaikoilla -hankkeisiin.

Marko Silventoinen