Vihreitä digipalveluja rakentamassa
Digitaaliset prosessit

Kuva: Heikki Pälviä

Vihreitä digipalveluja rakentamassa

Digin ympäristövaikutuksista keskustellaan nyt enemmän kuin koskaan. Green tech thinking vähentää verkkopalvelujen hiilipäästöjä.

Digiä voisi verrata henkilöautoon, joka mahdollistaa pääsyn paikasta toiseen – markkinoilla on niin tuulivoimalla ladattavaa sähköautoa kuin dieselsyöppöä vanhaa jenkkirautaa. Mistä tiedän, miten paljon ja mitä polttoainetta suosimani digipalvelu kuluttaa, ja mitkä ovat sen päästöt?

Yksittäisen käyttäjän näkökulmasta digitaalinen palvelu on lähes aina ekologisempi vaihtoehto kuin perinteinen asiointi; digitaaliset palvelut ovat laajan yleisön saavutettavissa kellon ympäri.

Vaikka perinteisien palvelujen digitalisoinnilla vähennetään ympäristökuormitusta, on alan toimijoiden tuotettava uudet ratkaisut mahdollisimman ympäristömyönteisesti. Tosiasia on se, että digitaalisia palveluita syntyy jatkuvasti lisää, ja lähitulevaisuudessa internetin käyttäjiä on miljardi enemmän kuin nyt.

Palvelujen käyttäjälle vastuuta ei voi sälyttää, sillä hänen vaikutusmahdollisuutensa päästöjen vähentämiseen ovat rajalliset – siitä huolimatta, että keskivertonetinkäyttäjän vuosipäästöt ovat samaa suuruusluokkaa kuin yksittäinen mannertenvälinen lentomatka.

Sen sijaan digitaalisia palveluja tarjoavat tahot voivat itse vaikuttaa palveluidensa ympäristökuormaan. Keskivertoverkkosivusto, jolla on 10 000 sivulatausta kuukaudessa, tuottaa yhtä raskaan ympäristökuorman kuin edellämainittu yksittäinen lentomatka. Suosituilla palveluilla ympäristökuorma voi olla jopa tuhansia kertoja suurempi.

Sisältöjä ja toteutusta määritellessään palvelujen tarjoajat voivat ottaa kantaa ympäristövaikutuksiin ja vaatia toteuttavalta osapuolelta asian huomioimista. Uskon, että kuluttajien herääminen digipalvelujen ympäristövaikutuksiin tapahtuu hyvin pian, ja silloin vastuulliset toimijat erottuvat edukseen.

”Vastuu ja potentiaali ympäristön kannalta kestävien ratkaisuiden edistämisessä on palvelujen toimittajilla.”

Vastuu ja potentiaali ympäristön kannalta kestävien ratkaisuiden edistämisessä on palvelujen toimittajilla. Satojen ja tuhansien verkkopalvelujen kokonaisuudessa jo pienikin ympäristövaikutusten huomioon ottaminen voi tuoda suuria kokonaisvaikutuksia. Joissain tapauksissa oikeilla toimenpiteillä voidaan palvelun hiilijalanjälkeä pienentää jopa 90 prosenttia.

Tekniset ratkaisut eivät ole ainoa tekijä palvelun ympäristöystävällisyydessä. Visuaalisessa suunnittelussa voidaan huomioida esimerkiksi kuvien ja videoiden käyttö, sillä ne vaikuttavat yleensä huomattavasti siirrettävän tiedon määrään. Käyttämällä vähemmän tai kevyempiä kuvia voidaan tiedonsiirrossa säästää merkittävästi.

Käytettävyyden ja arkkitehtuurin roolia ei myöskään pidä väheksyä. Mitä selkeämpi sivusto on, sitä helpommin käyttäjä löytää tarvitsemansa tiedon, ja näin tarpeettomien sivulatausten määrä vähenee. Sama pätee myös hakukoneoptimoinnissa: mitä helpommin käyttäjä löytää etsimänsä informaation, sitä vähemmän hänen tarvitsee surffata turhaan.

Ota mukaan green tech thinking prosesseihisi tänään, ja ympäristön lisäksi asiakkaasi kiittävät sinua viimeistään huomenna!

Lue seuraavaksi

Vastuullisuus
Eihän yhdistyksessänne säilytetä harrastajien tietoja turhaan?
Vastuullisuus

Eihän yhdistyksessänne säilytetä harrastajien tietoja turhaan?

Harrastustoiminnassa käsitellään monenlaisia henkilötietoja, kuten nimiä, henkilötunnuksia, osoitteita, allergiatietoja, tilinumeroita, syntymäaikoja, valokuvia ja videoita. Henkilötietoja ei useinkaan voida säilyttää ikuisesti, vaan niille tulee määritellä säilytysaika ja poistaa ne säilytysajan päätyttyä. Lähtökohta on, että henkilötietoja säilytetään vain niin kauan kuin se on tarpeen. Lue, mitä yhdistysten olisi ainakin hyvä ottaa huomioon henkilötietojen säilyttämisessä.

Iida Lautsi
Digikyvykkyys
Selvityksen kertomaa: osaamisen tunnistamiseen kaivataan menetelmiä
Digikyvykkyys

Selvityksen kertomaa: osaamisen tunnistamiseen kaivataan menetelmiä

Mitä jos työn tuottavuutta voisi parantaa neljällä prosentilla hyödyntämällä nykyisiä resursseja paremmin? Entä jos olisi mahdollista parantaa tehdyn työn laatua, lisätä työhyvinvointia ja innovaatiokyvykkyyttä? Olisiko mahdollista helpottaa myös rekrytointia?

Merja Sjöblom
Merja Sjöblom
Digikyvykkyys
Pk-yritysten digiosaaminen kuntoon yhdessä yritysneuvojien kanssa
Digikyvykkyys

Pk-yritysten digiosaaminen kuntoon yhdessä yritysneuvojien kanssa

TIEKEn ja yritysneuvontaorganisaatioiden yhteinen Digiyritysneuvonta-hanke kehittää sekä pk-yritysten digikyvykkyyttä että yritysneuvojien valmiuksia neuvoa yrityksiä niiden digikehitysmatkalla. Hankkeessa tuotetaan valtakunnallinen neuvontamalli, jonka myötä yritysten mahdollisuudet saada omien tarpeidensa mukaista digineuvontaa paranevat valtakunnallisesti merkittävästi.

Suvi Alatalo