Vihreitä digipalveluja rakentamassa
Digitaaliset prosessit

Kuva: Heikki Pälviä

Vihreitä digipalveluja rakentamassa

Digin ympäristövaikutuksista keskustellaan nyt enemmän kuin koskaan. Green tech thinking vähentää verkkopalvelujen hiilipäästöjä.

Digiä voisi verrata henkilöautoon, joka mahdollistaa pääsyn paikasta toiseen – markkinoilla on niin tuulivoimalla ladattavaa sähköautoa kuin dieselsyöppöä vanhaa jenkkirautaa. Mistä tiedän, miten paljon ja mitä polttoainetta suosimani digipalvelu kuluttaa, ja mitkä ovat sen päästöt?

Yksittäisen käyttäjän näkökulmasta digitaalinen palvelu on lähes aina ekologisempi vaihtoehto kuin perinteinen asiointi; digitaaliset palvelut ovat laajan yleisön saavutettavissa kellon ympäri.

Vaikka perinteisien palvelujen digitalisoinnilla vähennetään ympäristökuormitusta, on alan toimijoiden tuotettava uudet ratkaisut mahdollisimman ympäristömyönteisesti. Tosiasia on se, että digitaalisia palveluita syntyy jatkuvasti lisää, ja lähitulevaisuudessa internetin käyttäjiä on miljardi enemmän kuin nyt.

Palvelujen käyttäjälle vastuuta ei voi sälyttää, sillä hänen vaikutusmahdollisuutensa päästöjen vähentämiseen ovat rajalliset – siitä huolimatta, että keskivertonetinkäyttäjän vuosipäästöt ovat samaa suuruusluokkaa kuin yksittäinen mannertenvälinen lentomatka.

Sen sijaan digitaalisia palveluja tarjoavat tahot voivat itse vaikuttaa palveluidensa ympäristökuormaan. Keskivertoverkkosivusto, jolla on 10 000 sivulatausta kuukaudessa, tuottaa yhtä raskaan ympäristökuorman kuin edellämainittu yksittäinen lentomatka. Suosituilla palveluilla ympäristökuorma voi olla jopa tuhansia kertoja suurempi.

Sisältöjä ja toteutusta määritellessään palvelujen tarjoajat voivat ottaa kantaa ympäristövaikutuksiin ja vaatia toteuttavalta osapuolelta asian huomioimista. Uskon, että kuluttajien herääminen digipalvelujen ympäristövaikutuksiin tapahtuu hyvin pian, ja silloin vastuulliset toimijat erottuvat edukseen.

”Vastuu ja potentiaali ympäristön kannalta kestävien ratkaisuiden edistämisessä on palvelujen toimittajilla.”

Vastuu ja potentiaali ympäristön kannalta kestävien ratkaisuiden edistämisessä on palvelujen toimittajilla. Satojen ja tuhansien verkkopalvelujen kokonaisuudessa jo pienikin ympäristövaikutusten huomioon ottaminen voi tuoda suuria kokonaisvaikutuksia. Joissain tapauksissa oikeilla toimenpiteillä voidaan palvelun hiilijalanjälkeä pienentää jopa 90 prosenttia.

Tekniset ratkaisut eivät ole ainoa tekijä palvelun ympäristöystävällisyydessä. Visuaalisessa suunnittelussa voidaan huomioida esimerkiksi kuvien ja videoiden käyttö, sillä ne vaikuttavat yleensä huomattavasti siirrettävän tiedon määrään. Käyttämällä vähemmän tai kevyempiä kuvia voidaan tiedonsiirrossa säästää merkittävästi.

Käytettävyyden ja arkkitehtuurin roolia ei myöskään pidä väheksyä. Mitä selkeämpi sivusto on, sitä helpommin käyttäjä löytää tarvitsemansa tiedon, ja näin tarpeettomien sivulatausten määrä vähenee. Sama pätee myös hakukoneoptimoinnissa: mitä helpommin käyttäjä löytää etsimänsä informaation, sitä vähemmän hänen tarvitsee surffata turhaan.

Ota mukaan green tech thinking prosesseihisi tänään, ja ympäristön lisäksi asiakkaasi kiittävät sinua viimeistään huomenna!

Lue seuraavaksi

Digitaalinen taloushallinto
Tekoäly ja verkkolaskutus: avain tehokkaaseen taloushallintoon
Digitaalinen taloushallinto

Tekoäly ja verkkolaskutus: avain tehokkaaseen taloushallintoon

Verkkolaskutuksen ja tekoälyn yhdistelmä tuo taloushallintoon valtavia etuja, mutta sen täysimääräinen hyödyntäminen edellyttää, että laskutus on täysin digitaalista. Taika Group Oy on yhdessä Verdis Oy:n kanssa hyödyntänyt tekoälyä verkkolaskutuksessa ja saavuttanut merkittäviä hyötyjä. Yhteistyö osoittaa, miksi verkkolaskutuksen 100 % käyttöaste on tärkeää.

Viestintätoimisto Aivela
Digitaalinen taloushallinto
Verkkolaskudata: yrityksen tärkeä käyttämätön resurssi
Digitaalinen taloushallinto

Verkkolaskudata: yrityksen tärkeä käyttämätön resurssi

Verkkolaskudata tarjoaa valtavan potentiaalin taloushallinnon ja yritystoiminnan tehostamiseen, mutta sen mahdollisuudet ovat vielä suurelta osin hyödyntämättä. Verkkolaskutuksen täysi potentiaali saavutetaan vasta, kun kaikki laskut kulkevat sähköisesti – ja tämä tekee mahdolliseksi taloushallinnon automaation, reaaliaikaisen raportoinnin sekä uudenlaiset liiketoimintamahdollisuudet.

Viestintätoimisto Aivela
Digikyvykkyys
Unelmoin, yritän, onnistun – digitalisaatiosta tukea yrityksille matkalla onnistumiseen
Digikyvykkyys

Unelmoin, yritän, onnistun – digitalisaatiosta tukea yrityksille matkalla onnistumiseen

Tänä vuonna Yrittäjän päivän 5.9. teemana on ”Unelmoin, yritän, onnistun”. Yrittäjän matka alkaa unelmasta, joka inspiroi ottamaan ensimmäisen askeleen kohti tavoitteita. Unelman toteuttaminen vaatii kuitenkin rohkeutta, päättäväisyyttä ja halua oppia uutta. Nykypäivänä tämä tarkoittaa yhä useammin uusien teknologioiden ja datan hyödyntämistä liiketoiminnan tukena. Kokosimme yrittäjän päivän kunniaksi yhteen materiaalejamme, joita yrittäjät voivat hyödyntää omalla digikehittämisen matkallaan.

Suvi Alatalo