Avoimen yliopiston rooli kasvaa
Uutta osaamista

Avoimen yliopiston rooli kasvaa

Koulutuksellinen tasa-arvo, kansakunnan jatkuva oppiminen ja Suomen osaamistason kohottaminen ovat tavoitteita, joiden toteuttamisessa avoin yliopisto kantaa ison vastuun.

HYVIN SAAVUTETTAVANA ja edullisena vaihtoehtona avoin yliopisto palvelee joustavasti jatkuvan oppimisen tarpeita ihmisten erilaisissa elämäntilanteissa. Esimerkiksi verkkovälitteiset opinnot mahdollistavat opiskelun vaikkapa työn ohella.

VIIME VUONNA Suomen avoimissa yliopistoissa opiskeli noin 90 000 opiskelijaa – se on yli kaksi kertaa Helsingin yliopiston opiskelijamäärä. Opintopisteitä avointen yliopistojen opiskelijoille kertyi vuonna 2018 kaikkiaan noin 365 000.

LUVUT OVAT SUURIA, mutta riittämättömiä, kun niitä verrataan valtion taholta linjattuun osaamisen kehittämisen tarpeeseen. Tämä tarkoittaa jatkuvan oppimisen mahdollisuuksien kehittämistä edelleen. Olemme ottaneet tämän haasteen vastaan ilolla Jyväskylän yliopistossa.

OPETUS- JA KULTTUURIMINISTERIÖ on asettanut avoimelle yliopisto-opetukselle tavoitteen laajentua, monipuolistua ja syventyä. Yksi keino laajentumiseen on avoimen yliopiston ja tiedekuntien välisen yhteistyön tiivistäminen. Kun tiedekunnat suunnittelevat täydennyskoulutuksia työssäkäyvien tarpeisiin, ne voisivat nykyistä enemmän hyötyä esimerkiksi avoimen yliopiston verkko-opetusosaamisesta.

Monipuolistumisessa kyse on pitkälti tarjonnan ja suoritustapojen muokkaamisesta erilaisien opiskelijoiden tarpeisiin. Syventäminen voisi tuoda jatkossa avoimiin yliopistoihin yhä enemmän maisteritason opintoja.

SUOMESSA ON 14 AVOINTA YLIOPISTOA ja 23 avointa ammattikorkeakoulua. Kiitos korkeakoulujen välisen kilpailun, meillä on varsin kattava avoin koulutustarjonta ja siinä tehokkaita, saavutettavia ja digitaalisia verkko-oppimisen muotoja.

AVOINTEN KORKEAKOULUJEN YHTEISTÖLLÄ voimme entisestään nostaa laatua esimerkiksi karsimalla päällekkäistarjontaa ja -hallinnointia. Yhteensopivat tietojärjestelmät ja oppimisympäristöt sekä verkko-opetusmateriaalien yhteistuotanto ovat avaimia yhä laadukkaampaan ja tehokkaampaan avoimeen korkeakouluopetukseen.

YHTEISTYÖSSÄ SAAVUTAMME enemmän kuin kilpailemalla. OKM:n yliopistojen rahoitusmalli 2020 palkitsee yhteistyössä toteuttavista opinnoista. Hyvä yhteistyö edellyttää sellaisten rakenteiden häivyttämistä, joista ei opiskelijalle ole hyötyä.

TARVITSEMME YHTENÄISET KÄYTÄNNÖT aiemmin hankitun osaamisen tunnustamiseen eri korkeakoulujen välillä. Aikuisopiskelijan opintososiaaliset edut ovat myös varsin kirjavat. Koulutusseteli olisi ratkaisu, joka edistäisi kansalaisten sujuvaa jatkuvan oppimisen opintopolkua.

Lue seuraavaksi

Digikyvykkyys
Havaintoja sisälogistiikan pk-yritysten digitalisaatiosta
Digikyvykkyys

Havaintoja sisälogistiikan pk-yritysten digitalisaatiosta

Sisälogistiikan digitalisoituessa tarvitaan pikaista osaamisen kehittämistä henkilöstölle, esihenkilöille ja johdolle. Digikyvykkyyden edistämisessä on tärkeä ensin selvittää nykyinen digiosaamisen taso. LogDigiS-hankkeessa yritysten digitaalisen osaamisen vahvuuksia ja kehittämiskohteita tunnistettiin digimaturiteettitestauksen ja yrityshaastatteluiden avulla. Tulosten perusteella sisälogistiikan parissa toimivien pk-yritysten suurimpia kehittämiskohteita digitalisaation saralla ovat toiminnanohjaus- ja varastonhallintajärjestelmien käytön osaaminen ja hyödyntäminen sekä sisäinen viestintä.

Jari Salo
Digikyvykkyys
Digitaidot ovat keskeinen kyvykkyys meille kaikille
Digikyvykkyys

Digitaidot ovat keskeinen kyvykkyys meille kaikille

Digitaitojen hallinta ja uusien taitojen oppiminen on keskeistä niin opinnoissa, työelämässä kuin vapaa-ajalla. Perustaitojen hallinta mahdollistaa osaamisen soveltamisen ja helpottaa myös uusien taitojen oppimista. Valtakunnallisen Digitaitomerkistön avulla todennetaan keskeiset digiperustaidot ja edetään portaittain aina mm. uusien teknologioiden tuomien mahdollisuuksien tunnistamiseen ja ongelmanratkaisutaitojen kehittymiseen. Digitaitomerkistön osaamismerkkejä onkin myönnetty yli 56.000 kappaletta!

Merja Sjöblom
Digitaalinen taloushallinto
Verkkolaskun tiekartta vuoteen 2030
Digitaalinen taloushallinto

Verkkolaskun tiekartta vuoteen 2030

Suomi tavoittelee täyttä siirtymää EU:n standardin mukaisiin verkkolaskuihin (ns. Eurooppa-normin laskuihin) vuoteen 2030 mennessä. Verkkolaskufoorumi on julkaissut tiekartan, joka linjaa keskeiset tavoitteet ja toimenpiteet siirtymän tukemiseksi. Tiekartta tarjoaa joustavan pohjan kehitystyölle, sillä tavoitteita ja toimenpiteitä voidaan mukauttaa digitaalisten palveluiden kehittyessä.

Timo Simell