Jatkuvan oppimisen kynnyksellä
Uutta osaamista

Kuva: Eetu Ahanen

Jatkuvan oppimisen kynnyksellä

Jokaisen suomalaisen vastuu osaamisensa vaalimisesta kasvaa opiskelun siirtyessä lapsuudesta ja nuoruudesta tasaiseksi virraksi koko elämän varrelle. Silloin tarvitaan myös entistä parempia oppimisen taitoja.

Työn murros koskettaa jokaista suomalaista ja kaikkia toimialoja tavalla tai toisella. Nämä muutospaineet pakottavat meidät siirtymään jatkuvan oppimisen aikaan. Tästä ollaan Suomessa jopa hämmästyttävän yksimielisiä, ja asiaan on innolla tartuttu. Niinpä oppimisen ja osaamisen alueella tapahtuu tällä hetkellä paljon, ja eri toimijat ovat pohtineet ratkaisuja monitahoisiin kysymyksiin.

Perusopetus on kaiken kulmakivi, ja siihen Suomi myös investoi. Lasten ja nuorten tutkintokoulutukseen käytetään julkista rahaa kolminkertaisesti verrattuna työuran aikaiseen oppimiseen. Nyt onkin aika tarkastella työuran aikaista oppimista ja siihen suunnattavia investointeja. Jatkuvan oppimisen strategia voi toteutua monin tavoin, ja eri toimijoiden vaihtoehdoilla.

Osaaminen on paras sosiaaliturva, sillä se mahdollistaa työn, toimeentulon ja osallisuuden.

Jotta saamme laadukkaita oppimispolkuja tarjolle riittävästi, on syytä pohtia yksityisten väylien rinnalla julkisten kouluttajien osaamisen, kokemuksen, ohjelmien ja sisältöjen käyttöä tutkintoon johtavan koulutuksen ohella myös kansakunnan jatkuvan oppimisen tarpeisiin.

Voidaankin kysyä, millaisen roolin yliopistot ja ammattikorkeakoulut ottavat työuran aikaisen oppimisen edistämiseksi. Jatkuvan oppimisen malli edellyttää myös sitä, että ammatilliset oppilaitokset, avoin korkeakouluopetus ja vapaa sivistystyö tuottavat omilla paikkakunnillaan työelämän tarpeiden mukaista koulutusta. Näin niiden asema paikkakunnan julkisyhteisöjen ja yritysten henkilöstökoulutuksessa vahvistuu, ja pk-yritykset saavat kaipaamaansa tukea henkilöstön kehittämisessä.

Tulevaisuudessa jokaisen suomalaisen vastuu oman osaamisensa vaalimisesta kasvaa opiskelun siirtyessä lapsuudesta ja nuoruudesta tasaiseksi virraksi koko elämän varrelle. Silloin tarvitaan myös entistä parempia oppimisen taitoja; tärkeintä on kyky, halu ja into oppia joustavasti uutta, myös töiden ohessa.

Jatkuvan oppimisen aikakausi merkitsee myös siirtymistä kohti entistä tasaarvoisempaa yhteiskuntaa. Osaaminen on paras sosiaaliturva, sillä se mahdollistaa työn, toimeentulon ja osallisuuden. Osaamisen muuttuminen kertainvestoinnista jatkuvaksi oppimiseksi on valtava muutos, eikä se tietenkään synny ilmaiseksi, vaan vaatii investointeja eri tahoilta.

Kevätkauden Tiedosta-lehti esittelee tällä kertaa näkökulmia tulevaisuuden oppivaan, osaavaan ja onnistuvaan Suomeen.

Toivotan hyvää kesää ja innostavia ajatuksia juttujen parissa!

Lue seuraavaksi

Digikyvykkyys
Digiyritysneuvonta – Digitaalista yritysneuvontaa vai yritysneuvontaa digiasioissa? 
Digikyvykkyys

Digiyritysneuvonta – Digitaalista yritysneuvontaa vai yritysneuvontaa digiasioissa? 

Digiyritysneuvonta-hankkeessa tavoitteena on kehittää sekä pk-yritysten digitaalista osaamista että yritysneuvojien kykyä tarjota asiantuntevaa opastusta digikehityksen poluilla. Hankkeessa luodaan valtakunnallinen neuvontamalli, joka parantaa yritysten mahdollisuuksia saada juuri heidän tarpeisiinsa sopivaa digineuvontaa.

Sofia Pihlava
Datatalous
Dataliiketoiminnan edelläkävijöiden muodostama Data Spaces Alliance Finland -yhteistyöverkosto käynnistyi
Datatalous

Dataliiketoiminnan edelläkävijöiden muodostama Data Spaces Alliance Finland -yhteistyöverkosto käynnistyi

Data-avaruudet luovat yrityksille mahdollisuuksia nopeutetulle kasvulle ja innovaatioille, turvaavat pääsyn tärkeisiin resursseihin sekä mahdollistavat datan myynnin ja jakamisen usean toimijan kesken. Data-avaruusteknologiat ovat myös tärkeitä mahdollistajia tekoälyratkaisujen kehittämisessä. Juuri lanseerattu Data Spaces Alliance Finland -verkosto kokoaa suomalaiset dataliiketoiminnan edelläkävijät yhteen ja tarjoaa jäsenilleen yhtenäisen näkymän organisaatiorajat ylittävien ratkaisujen kehittämiseen.

Suvi Alatalo
Vastuullisuus
GreenICTComp: ICT ja ilmasto –koulutusta opettajille
Vastuullisuus

GreenICTComp: ICT ja ilmasto –koulutusta opettajille

Tervetuloa koulutukseen, jonka jälkeen ymmärrät ICT-alan merkityksen tietoyhteiskunnalle ja tämän kehityksen vaikutukset ilmastoon. Lisäksi ymmärrät miten alan haasteet kytkeytyvät ilmastonmuutoksen ongelmakenttään.

Antti Sipilän muotokuva.
Antti Sipilä