JyrkIT: Takaisin koulun penkille
Elämää tietoyhteiskunnassa

Kuva: Eetu Ahanen

JyrkIT: Takaisin koulun penkille

Perinteinen tutkinto ei ole enää kuin lupa tulla täydennyskoulutukseen. Tarvitaan uusia oppimisen tapoja ja rakenteita. Kun Suomi kehittää työvoiman osaamisen ylläpitämisessä toimivia teknisiä ja yhteiskunnallisia ratkaisuja, niille riittää kysyntää muuallakin.

Digitalisaatio muuttaa lähivuosina työmarkkinoita niin nopeasti, että noin miljoonan suomalaisen ennakoidaan tarvitsevan uudelleen- tai täydennyskoulutusta. Kyse ei ole vain tietoteknisistä valmiuksista vaan sopeutumisesta digitalisaation mukanaan tuomiin uusiin liiketoimintamalleihin ja tapoihin tehdä työtä.

Urakka on niin suuri, ettei meidän perinteinen koulutusjärjestelmämme mitenkään selviä siitä. Perinteinen tutkinto ei ole enää kuin lupa tulla täydennyskoulutukseen. Tarvitaan uusia oppimisen tapoja ja rakenteita. Itseopiskelusta, työssä oppimisesta ja työn ohessa opiskelusta tulee opiskelun valtavirtaa.

Pelastajaksi toivotaan digitaalisia oppimispalveluita, mutta ne eivät yksin riitä. Vaikka työvoimaa on alhaisen syntyvyyden ja koulutettujen suomalaisten maastamuuton seurauksena tarjolla hyvin rajallisesti, tarvitsemme silti aikuisopinto-ohjaajia ja perinteistä aikuiskoulutusta opettajineen.

Tarvitsemme työvälineitä, joilla hallita omaa osaamistamme. Niiden käytössä auttavat aikuisopinto-ohjaajat.

Ennen ajateltiin, että työnantajat ovat ensisijaisessa vastuussa henkilöstönsä osaamisen kehittämisestä. Työnajantajat kouluttivat työntekijöitä tarpeidensa mukaan. Nyt ymmärretään, että vastuu osaamisen kehittämisestä on meillä jokaisella itsellämme. Opiskelemme itseämme, emme työnantajaa varten.

Tarvitsemme työvälineitä, joilla hallita omaa osaamistamme. Niiden käytössä auttavat aikuisopinto-ohjaajat, joiden avulla kartoitamme osaamistamme ja arvioimme, mitä osaamisalueita kannattaa kehittää seuraavaa yt-kierrosta varten.

Oppimispalveluiden turvaaminen ei yksin riitä. Paljon haastavampia ovat työmarkkinoilta ja sosiaaliturvalta vaadittavat muutokset. Esimerkiksi osa- ja kokoaikaisten opintovapaiden on oltava vanhempainvapaiden kaltainen oikeus. Kaikilla on oltava tasavertainen mahdollisuus täydentää osaamistaan ja pitää yllä työmarkkina-arvoaan.

Opintovapaalla on tultava toimeen eli tarvitaan jonkinlaista täydennyskoulutustukea. Opintovapaiden, koulutustukien ja oppimispalveluiden kustannusten jakaminen työnantajien, työntekijöiden ja yhteiskunnan kesken on yksi digitalisaation suuria haasteita, samaa kokoluokkaa kuin sosiaali- ja terveyspalveluiden uudistaminen. Kaikkien näkökulmasta on kyse investoinnista tulevaisuuteen, mutta kuka sen investoinnin maksaa?

Yritykset eivät pitkään pärjää Suomessa, jos työvoiman ammattitaito happanee käsiin. Työntekijän on turha hakea töitä, jos osaaminen ei vastaa työnantajien tarpeisiin. Yhteiskunnan on turha odottaa verotuloja, jos suomalaiset yritykset eivät löydä työntekijöitä.

Kun Suomi kehittää työvoiman osaamisen ylläpitämisessä toimivia teknisiä ja yhteiskunnallisia ratkaisuja, niille riittää kysyntää. Sama haaste on edessä kaikilla muillakin vanhoilla teollisuusmailla vain muutaman vuoden viipeellä. Puhumme paljon koulutusviennistä. Ehkä täydennyskoulutusviennistä kehittyy vielä parempi bisnes.

Lue seuraavaksi

Vastuullisuus
Tietosuoja harrastuksissa -sivusto yhdistyksen tukena
Vastuullisuus

Tietosuoja harrastuksissa -sivusto yhdistyksen tukena

Tietosuojan varmistaminen saattaa yhdistyksissä tulla helposti tyrmätyksi työläänä, hankalana ja epäselvänä. Oikein hoidettu tietosuoja ei kuitenkaan ole vain lakisääteinen velvoite, vaan se auttaa yhdistystä toimimaan selkeästi ja turvallisesti. Tietosuoja harrastuksissa -sivusto tarjoaa käytännönläheisiä työkaluja ja ohjeita, joiden avulla yhdistyksen hallitus voi varmistaa, että tietosuoja on hoidettu asianmukaisesti.

Timo Simell
Timo Simell
Digikyvykkyys
ICT-konsultoinnin tekijänoikeus – tunnetko yleisimmät käytännöt?
Digikyvykkyys

ICT-konsultoinnin tekijänoikeus – tunnetko yleisimmät käytännöt?

Kun yritys ostaa ICT-konsultointia, konsulttiraportteja ja dokumentteja ICT-firmalta, optimistinen ostaja voi odottaa saavansa automaattisesti myös tekijänoikeuden ja muut immateriaalioikeudet hintaviin konsultointihankintoihinsa. Suomessa ICT-alan käytäntö on kuitenkin usein toinen. Pääsääntöisesti konsultointi- ja asiantuntijapalveluja myyvät konsultit pitävät omistusoikeuden tuotoksiinsa itsellään ja asiakas saa vain rajoitetun käyttöoikeuden hänelle luovutettuun dokumentaatioon.

lakimies Kari Keturi, Law Office Dancon Oy
Digikyvykkyys
Viimeiset metrit ennen maaliviivaa – GDPR4CHLDRN-projektitiimin tiukka loppukiri kohti tavoitteita
Digikyvykkyys

Viimeiset metrit ennen maaliviivaa – GDPR4CHLDRN-projektitiimin tiukka loppukiri kohti tavoitteita

Tietosuoja haltuun harrastustoiminnassa – GDPR4CHLDRN -projektille asetettiin suunnitteluvaiheessa valtavat tavoitteet, joiden eteen projektitiimi on näiden kuluneiden kuukausien aikana tehnyt parhaansa. Mitä tästä nyt sitten jäi käteen ja miten tästä eteenpäin? Mitä projektipäällikön mielessä liikkuu nyt, kun maaliviiva on saavutettu?

Nora Musto