Sopimusten avainkohtia: Tavaramerkin käytön rajoittaminen
Elämää tietoyhteiskunnassa

Sopimusten avainkohtia: Tavaramerkin käytön rajoittaminen

Päämiehen kannattaa jälleenmyyntisopimuksessa varmistaa oman tavaramerkkinsä ja logonsa suojaus.

Päämiehen edun mukaista on rekisteröidä käyttämänsä tavaramerkit ja logot kattavasti kotimaassa ja ulkomailla. Tämän lisäksi kannattaa jälleenmyyntisopimuksiin laatia tavaramerkkejä koskeva lauseke, jossa jälleenmyyjä vahvistaa ymmärtävänsä, että kaikki tuotteen tavaramerkit ovat päämiehen yksinomaista omaisuutta.

Lisäksi on hyvä kirjata, että jälleenmyyjä saa sopimusyhteistyöllä tavaramerkkeihin ainoastaan myyntitoimintaansa liittyvän rajoitetun käyttöoikeuden sopimuskaudeksi. Mikäli jälleenmyyjälle annetaan oikeus käyttää myyntitoiminnassa joitakin omia tavaramerkkejään päämiehen tavaramerkkien rinnalla, on myös tästä käytännöstä syytä kirjoittaa selkeä lauseke sopimukseen.

 

Kirjoittaja

Lue seuraavaksi

Digikyvykkyys
Näytä, mitä osaat: Digitaalinen osaamismerkistö tekee osaamisesta näkyvää
Digikyvykkyys

Näytä, mitä osaat: Digitaalinen osaamismerkistö tekee osaamisesta näkyvää

Teknologian kehitys vaatii jatkuvaa oppimista ja osaamisen päivittämistä. TIEKEn ylläpitämä valtakunnallinen digitaitojen osaamismerkistö tarjoaa käytännöllisen välineen digitaitojen tunnistamiseen ja sanoittamiseen. Se auttaa yksilöitä urasuunnittelussa ja yrityksiä henkilöstön osaamisen tunnistamisessa.

Viestintätoimisto Aivela
Digikyvykkyys
Teknologia on korvaamaton tuki jatkuvassa oppimisessa ja osaamisen tunnistamisessa
Digikyvykkyys

Teknologia on korvaamaton tuki jatkuvassa oppimisessa ja osaamisen tunnistamisessa

Digitalisaatiokehityksen nopea tahti korostaa, kuinka tärkeää on oppia jatkuvasti uusia taitoja ja tunnistaa osaaminen. Osaamisen tunnistaminen vaatii strategista ajattelua, osaamista koskevaa dataa, konkreettisia käytännön työkaluja ja yhteistyötä. Hyviä esimerkkejä osaamisen tunnistamisen malleista ja työkaluista ovat osaamismerkit, data-avaruudet ja digikompassi.

Viestintätoimisto Aivela
Vastuullisuus
Vastuullisuusdata on vastuullisuusraportoinnin kulmakiviä – mitä lähestyvä raportointivelvoite tarkoittaa?
Vastuullisuus

Vastuullisuusdata on vastuullisuusraportoinnin kulmakiviä – mitä lähestyvä raportointivelvoite tarkoittaa?

Vastuullisuusraportointi ja vastuullisuusdata ovat olennainen osa organisaation liiketoiminnan kehittämistä ja sen vaikutusten arvioimista yhteiskunnassa. Vuosi 2024 on lainsäädännöllisesti merkittävä vastuullisuusraportoinnin kannalta, sillä uusi CSRD-direktiivi velvoittaa organisaatioita vastuullisuutensa raportointiin.

Suvi Alatalo